Show simple item record

Authordc.contributor.authorOyarzún Maldonado, Cristian 
Authordc.contributor.authorSoto González, Rodolfo 
Admission datedc.date.accessioned2021-09-24T15:00:12Z
Available datedc.date.available2021-09-24T15:00:12Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationAlteridad. 16(1), 105-116es_ES
Identifierdc.identifier.other10.17163/alt.v16n1.2021.08
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182088
Abstractdc.description.abstractEvery day, more countries implement reimbursement and standardization policies as a way to solve problems related to equity and quality education. This article examines the design appropriateness of teaching work, based on different standardization mechanisms. Thus, the Henry Mintzberg proposal is used, an organizational theory behavior that proposes coordination mechanisms regarding different ways of organizing work according to its characteristics and objectives. Using this theoretical framework, the Chilean school model is analyzed, which stands out using standardization to regulate processes and results. The analysis confirms the hegemony of these standardization mechanisms using different evaluative and prescriptive devices of the school policy, as well as allows to affirm their inadmissibility because of diverse empirically supported negative externalities. Emanating of mentioned above, the appropriateness of other coordination mechanisms for the design of school policy is discussed, proposing a model that prevails in regulatory forms linked to the development of situated skills, collaborative work and training in socio-educational values.es_ES
Abstractdc.description.abstractCada vez, más países implementan políticas de rendición de cuentas y estandarización como solución a los problemas de equidad y calidad educativa. Este artículo examina la pertinencia de diseñar el trabajo docente con base en diferentes mecanismos de estandarización. Para ello, se utiliza la propuesta de Henry Mintzberg, una teoría de comportamiento organizacional que plantea mecanismos de coordinación referidos a distintas formas de organizar el trabajo según sus características y objetivos. Con este marco teórico se analiza el modelo escolar chileno, que sobresale por el uso de la estandarización para regular procesos y resultados. El análisis confirma la hegemonía de estos mecanismos de estandarización mediante distintos dispositivos evaluativos y prescriptivos de la política escolar, así como también permite afirmar su improcedencia por efecto de diversas externalidades negativas empíricamente sustentadas. A partir de este examen se discute la pertinencia de otros mecanismos de coordinación para el diseño de la política escolar, proponiéndose un modelo que prevalezca en formas regulatorias ligadas con el desarrollo de habilidades situadas, el trabajo colaborativo y la formación en valores socioeducativos.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad Politécnica Salesiana, Ecuadores_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceAlteridad Revista de Educaciónes_ES
Keywordsdc.subjectChilean school modelschool policieses_ES
Keywordsdc.subjectTeaching workes_ES
Keywordsdc.subjectStandardization of processeses_ES
Keywordsdc.subjectStandardization of resultses_ES
Keywordsdc.subjectOrganizationales_ES
Keywordsdc.subjectModelo escolar chilenoes_ES
Keywordsdc.subjectPolíticas escolareses_ES
Keywordsdc.subjectTrabajo docentees_ES
Keywordsdc.subjectEstandarización de procesoses_ES
Keywordsdc.subjectEstandarización de resultadoses_ES
Keywordsdc.subjectComportamiento organizacionales_ES
Títulodc.titleLa improcedencia de estandarizar el trabajo docente: un análisis desde Chilees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe inadmissibility of standardizing the teaching work: an analysis from Chilees_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile