Show simple item record

Authordc.contributor.authorTello, Andrés Maximiliano
Authordc.contributor.authorDinamarca Noack, Consuelo
Authordc.contributor.authorEscobar Pulgar, Sebastián Alexis
Admission datedc.date.accessioned2021-10-25T21:09:46Z
Available datedc.date.available2021-10-25T21:09:46Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationCuadernos.info, (48), 72-93es_ES
Identifierdc.identifier.other10.7764/cdi.48.27811
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182393
Abstractdc.description.abstractThis article shows the results of a qualitative research on the uses of creative commons licenses in the Chilean cultural field. From 2005 to date, these tools have rapidly expanded into new forms of production, circulation, and consumption of works in the national cultural field. To trace the different social practices linked to the use of these technologies, we focus particularly on the experiences of cultural producers of netlabels and independent publishers. The study is based on information from twenty in-depth interviews with cultural agents from these subfields of production, who have registered their works with different types of creative commons licenses. The analysis of the interviews allows us to delve into the different uses associated with these technologies and new dynamics of the cultural field, characterized by the increasing digitalization of their practices and by the emergence of socio-material assemblages that alter traditional modes of cultural production. The study also shows that cultural agents' strategies tend to shape alternative practices to the commodification of culture and, at the same time, to question the dominant legitimation logics in the cultural field. Finally, from the analysis of the productive organization forms of these users of creative commons licenses in Chile, the political power of modes of association and collective invention based on collaboration and not on competition stands out.es_ES
Abstractdc.description.abstractSe presentan los resultados de una investigación cualitativa sobre los usos de las licencias creative commons en el campo cultural chileno. Desde 2005 hasta la fecha, estas herramientas se han expandido rápidamente en las nuevas formas de producción, circulación y consumo de obras en el campo cultural nacional. Con el fin de rastrear las distintas prácticas sociales vinculadas con el uso de estas tecnologías, nos enfocamos particularmente en las experiencias de los y las productoras culturales de sellos discográficos digitales y editoriales independientes. El estudio se basa en la información de veinte entrevistas en profundidad con agentes culturales de estos subcampos de producción que han inscrito sus obras con diferentes tipos de licencias. El análisis permite ahondar en los diferentes usos asociados a estas tecnologías y a nuevas dinámicas del campo cultural, caracterizadas por la creciente digitalización de sus prácticas y por la emergencia de ensamblajes socio-materiales que alteran los modos de producción cultural tradicionales. Muestra, además, que las estrategias de estos agentes culturales tienden a la conformación de prácticas alternativas a la mercantilización de la cultura y, al mismo tiempo, al cuestionamiento de las lógicas de legitimación dominantes en el campo cultural. Finalmente, se destaca la potencia política de modos de asociación e invención colectiva basados en la colaboración y no en la competencia.es_ES
Abstractdc.description.abstractEste artigo apresenta os resultados de uma pesquisa qualitativa sobre os usos de um determinado tipo de tecnologias digitais no campo cultural chileno: as licenças Creative Commons. Desde o ano de 2005 até hoje, essas ferramentas se expandiram rapidamente para novas formas de produção, circulação e consumo de obras no campo cultural nacional. Com o objetivo de traçar as diferentes práticas sociais vinculadas ao uso dessas tecnologias, nos concentramos principalmente nas experiências de produtores culturais de selos discográficos digitais (netlabels) e editoras independentes. O estudo é baseado em informações de vinte entrevistas em profundidade com agentes culturais desses subcampos de produção que registraram suas obras com diferentes tipos de licenças Creative Commons. A análise das entrevistas permite aprofundar os diferentes usos associados a essas tecnologias e as novas dinâmicas do campo cultural, caracterizadas pela crescente digitalização das suas práticas e pelo surgimento de agenciamentos sóciomateriais que alteram os modos tradicionais de produção cultural. Além disso, o estudo mostra que as estratégias desses agentes culturais tendem a conformar práticas alternativas à mercantilização da cultura e, ao mesmo tempo, questionar as lógicas de legitimação dominantes no campo cultural. Finalmente, a partir da análise das formas de organização produtiva desses usuários de licenças Creative Commons no Chile, destaca-se o poder político dos modos de associação e invenção coletiva baseados na colaboração e não na competição.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceCuadernos Infoes_ES
Keywordsdc.subjectDigital technologieses_ES
Keywordsdc.subjectCreative Commonses_ES
Keywordsdc.subjectNetlabelses_ES
Keywordsdc.subjectIndependent publisherses_ES
Keywordsdc.subjectCulturees_ES
Keywordsdc.subjectTecnologías digitaleses_ES
Keywordsdc.subjectEditoriales independienteses_ES
Keywordsdc.subjectCulturaes_ES
Keywordsdc.subjectTecnologias digitaises_ES
Keywordsdc.subjectEditores independenteses_ES
Títulodc.titleTecnologías digitales, creative commons y nuevos modos de producción cultural en Chilees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeDigital technologies, creative commons and new modes of cultural production in Chilees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeTecnologias digitais, creative commons e novos modos de produção cultural no Chilees_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States