Tecnologías digitales, creative commons y nuevos modos de producción cultural en Chile
Artículo
Open/ Download
Access note
Acceso abierto
Publication date
2021Metadata
Show full item record
Cómo citar
Tello, Andrés Maximiliano
Cómo citar
Tecnologías digitales, creative commons y nuevos modos de producción cultural en Chile
Abstract
This article shows the results of a qualitative research on the uses of creative commons licenses in the Chilean cultural field. From 2005 to date, these tools have rapidly expanded into new forms of production, circulation, and consumption of works in the national cultural field. To trace the different social practices linked to the use of these technologies, we focus particularly on the experiences of cultural producers of netlabels and independent publishers. The study is based on information from twenty in-depth interviews with cultural agents from these subfields of production, who have registered their works with different types of creative commons licenses. The analysis of the interviews allows us to delve into the different uses associated with these technologies and new dynamics of the cultural field, characterized by the increasing digitalization of their practices and by the emergence of socio-material assemblages that alter traditional modes of cultural production. The study also shows that cultural agents' strategies tend to shape alternative practices to the commodification of culture and, at the same time, to question the dominant legitimation logics in the cultural field. Finally, from the analysis of the productive organization forms of these users of creative commons licenses in Chile, the political power of modes of association and collective invention based on collaboration and not on competition stands out. Se presentan los resultados de una investigación cualitativa sobre los usos
de las licencias creative commons en el campo cultural chileno. Desde 2005 hasta la
fecha, estas herramientas se han expandido rápidamente en las nuevas formas de
producción, circulación y consumo de obras en el campo cultural nacional. Con el fin
de rastrear las distintas prácticas sociales vinculadas con el uso de estas tecnologías,
nos enfocamos particularmente en las experiencias de los y las productoras culturales
de sellos discográficos digitales y editoriales independientes. El estudio se basa en
la información de veinte entrevistas en profundidad con agentes culturales de estos
subcampos de producción que han inscrito sus obras con diferentes tipos de licencias. El
análisis permite ahondar en los diferentes usos asociados a estas tecnologías y a nuevas
dinámicas del campo cultural, caracterizadas por la creciente digitalización de sus
prácticas y por la emergencia de ensamblajes socio-materiales que alteran los modos de
producción cultural tradicionales. Muestra, además, que las estrategias de estos agentes
culturales tienden a la conformación de prácticas alternativas a la mercantilización de la
cultura y, al mismo tiempo, al cuestionamiento de las lógicas de legitimación dominantes
en el campo cultural. Finalmente, se destaca la potencia política de modos de asociación
e invención colectiva basados en la colaboración y no en la competencia. Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa qualitativa sobre os usos
de um determinado tipo de tecnologias digitais no campo cultural chileno: as licenças
Creative Commons. Desde o ano de 2005 até hoje, essas ferramentas se expandiram
rapidamente para novas formas de produção, circulação e consumo de obras no campo
cultural nacional. Com o objetivo de traçar as diferentes práticas sociais vinculadas ao
uso dessas tecnologias, nos concentramos principalmente nas experiências de produtores
culturais de selos discográficos digitais (netlabels) e editoras independentes. O estudo é
baseado em informações de vinte entrevistas em profundidade com agentes culturais
desses subcampos de produção que registraram suas obras com diferentes tipos de licenças
Creative Commons. A análise das entrevistas permite aprofundar os diferentes usos
associados a essas tecnologias e as novas dinâmicas do campo cultural, caracterizadas
pela crescente digitalização das suas práticas e pelo surgimento de agenciamentos sóciomateriais que alteram os modos tradicionais de produção cultural. Além disso, o estudo
mostra que as estratégias desses agentes culturais tendem a conformar práticas alternativas
à mercantilização da cultura e, ao mesmo tempo, questionar as lógicas de legitimação
dominantes no campo cultural. Finalmente, a partir da análise das formas de organização
produtiva desses usuários de licenças Creative Commons no Chile, destaca-se o poder político
dos modos de associação e invenção coletiva baseados na colaboração e não na competição.
Indexation
Artículo de publícación WoS
Quote Item
Cuadernos.info, (48), 72-93
Collections
The following license files are associated with this item: