Show simple item record

Authordc.contributor.authorWolff Cecchi, María Cecilia
Authordc.contributor.authorCárcamo, Mauricio
Admission datedc.date.accessioned2021-11-05T14:01:58Z
Available datedc.date.available2021-11-05T14:01:58Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationVLC arquitectura (2021) 8 issue 1es_ES
Identifierdc.identifier.other10.4995/vlc.2021.12534
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182608
Abstractdc.description.abstractThis paper reviews a pedagogic exercise related to the degree of Architecture being taught at the University of Chile. This exercise, which is based on the action of folding paper, integrates knowledge areas from the project learning in initial phases. To illustrate this, in the methodology section, the applied didactic strategy together with its theoretical sustenance are described and then followed by both a review of the activities of the project itself and the learning results. The exercise addresses the multidisciplinary features of our field in Architecture, since it encourages students to directly and intuitively solve physical, structural, geometric, aesthetic and functional issues in an integral manner, appealing and adding to their already acquired ability to do and think in an enactive manner. The outcome of this exercise gets deep into the relationship among a number of aspects which include the type of representation incidence in the projecting operation (iconic, symbolic and enactive representations) and its directions, i.e., from enactive to symbolic representation and vice versa. Furthermore, it also lays out the didactic strategies and teaching contributions of the study case. To conclude, the relevance of this practical approach concerning the relationship between form with these three types of representation is discussed, so students may apply their knowledge and experience acquired during their life in the first stages of their architectural training at university.es_ES
Abstractdc.description.abstractEste artículo revisa un ejercicio pedagógico relacionado con la carrera de Arquitectura que se imparte en la Universidad de Chile. Este ejercicio, que se basa en la acción de doblar papel, integra áreas de conocimiento del aprendizaje del proyecto en fases iniciales. Para ilustrar esto, en la sección de metodología, se describe la estrategia didáctica aplicada junto con su sustento teórico, seguido por una revisión de las actividades del proyecto en sí y de los resultados del aprendizaje. El ejercicio aborda los rasgos multidisciplinares de nuestro campo de trabajo en Arquitectura, ya que incentiva a los estudiantes a resolver de manera directa e intuitiva cuestiones físicas, estructurales, geométricas, estéticas y funcionales de manera integral, apelando y sumando a su capacidad ya adquirida de hacer y “pensar” de una manera corporeizada basada en su propia experiencia. El resultado de este ejercicio profundiza en la relación entre una serie de aspectos que incluyen el tipo de incidencia de la representación en la operación proyectiva (representaciones icónicas, simbólicas y enactivas) y sus direcciones, es decir, desde la representación enactiva a la simbólica y viceversa. Además, también expone las estrategias didácticas y los aportes docentes del caso de estudio. Para concluir, se discute la relevancia de este enfoque práctico a la hora de relacionar la forma con estos tres tipos de representación (simbólica, icónica y enactiva), para que los estudiantes puedan aplicar los conocimientos y experiencias adquiridos durante su vida en las primeras etapas de su formación arquitectónica en la universidad.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherUniv Politécnica Valencia, Spaines_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceVLC Arquitectura-Research Journales_ES
Keywordsdc.subjectArchitecturees_ES
Keywordsdc.subjectSymbolices_ES
Keywordsdc.subjectIconices_ES
Keywordsdc.subjectEnactive representationes_ES
Keywordsdc.subjectArquitecturaes_ES
Keywordsdc.subjectRepresentación simbólicaes_ES
Keywordsdc.subjectIcónicaes_ES
Keywordsdc.subjectEnactivaes_ES
Títulodc.titleEnactive or symbolic representation? When the order alters the productes_ES
Title in another languagedc.title.alternative¿Representacion enactiva o simbólica? Cuando el orden altera el productoes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abierto
Catalogueruchile.catalogadorcfres_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States