Enactive or symbolic representation? When the order alters the product
Artículo
Open/ Download
Access note
Acceso abierto
Publication date
2021Metadata
Show full item record
Cómo citar
Wolff Cecchi, María Cecilia
Cómo citar
Enactive or symbolic representation? When the order alters the product
Abstract
This paper reviews a pedagogic exercise related to the degree of Architecture being taught at the University
of Chile. This exercise, which is based on the action of folding paper, integrates knowledge areas from the project
learning in initial phases. To illustrate this, in the methodology section, the applied didactic strategy together with its
theoretical sustenance are described and then followed by both a review of the activities of the project itself and the
learning results. The exercise addresses the multidisciplinary features of our field in Architecture, since it encourages
students to directly and intuitively solve physical, structural, geometric, aesthetic and functional issues in an integral
manner, appealing and adding to their already acquired ability to do and think in an enactive manner. The outcome
of this exercise gets deep into the relationship among a number of aspects which include the type of representation
incidence in the projecting operation (iconic, symbolic and enactive representations) and its directions, i.e., from
enactive to symbolic representation and vice versa. Furthermore, it also lays out the didactic strategies and teaching
contributions of the study case. To conclude, the relevance of this practical approach concerning the relationship
between form with these three types of representation is discussed, so students may apply their knowledge and
experience acquired during their life in the first stages of their architectural training at university. Este artículo revisa un ejercicio pedagógico relacionado con la carrera de Arquitectura que se imparte
en la Universidad de Chile. Este ejercicio, que se basa en la acción de doblar papel, integra áreas de conocimiento
del aprendizaje del proyecto en fases iniciales. Para ilustrar esto, en la sección de metodología, se describe la
estrategia didáctica aplicada junto con su sustento teórico, seguido por una revisión de las actividades del
proyecto en sí y de los resultados del aprendizaje. El ejercicio aborda los rasgos multidisciplinares de nuestro
campo de trabajo en Arquitectura, ya que incentiva a los estudiantes a resolver de manera directa e intuitiva
cuestiones físicas, estructurales, geométricas, estéticas y funcionales de manera integral, apelando y sumando
a su capacidad ya adquirida de hacer y “pensar” de una manera corporeizada basada en su propia experiencia.
El resultado de este ejercicio profundiza en la relación entre una serie de aspectos que incluyen el tipo de
incidencia de la representación en la operación proyectiva (representaciones icónicas, simbólicas y enactivas) y
sus direcciones, es decir, desde la representación enactiva a la simbólica y viceversa. Además, también expone
las estrategias didácticas y los aportes docentes del caso de estudio. Para concluir, se discute la relevancia de
este enfoque práctico a la hora de relacionar la forma con estos tres tipos de representación (simbólica, icónica
y enactiva), para que los estudiantes puedan aplicar los conocimientos y experiencias adquiridos durante su
vida en las primeras etapas de su formación arquitectónica en la universidad.
Indexation
Artículo de publícación WoS Artículo de publicación SCOPUS
Quote Item
VLC arquitectura (2021) 8 issue 1
Collections
The following license files are associated with this item: