Show simple item record

Authordc.contributor.authorCastro Cañizares, Danilka
Authordc.contributor.authorKettlun Pobletec, Rocío
Authordc.contributor.authorEstévez Pérez, Nancy
Admission datedc.date.accessioned2021-11-23T21:48:26Z
Available datedc.date.available2021-11-23T21:48:26Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationPsicología Educativa (2021)es_ES
Identifierdc.identifier.other10.5093/psed2021a20
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182842
Abstractdc.description.abstractNowadays, there is still debate about the origin of arithmetic disabilities. Two predominant hypotheses have been developed in this regard: 1) difficulties in arithmetic appear due to a deficit in domain-specific skills (numerical skills) and 2) there is a strong relationship between the development of the domain-general processes and arithmetical skills. In this study we explore the specific contribution of orienting and executive control attentional networks to individual variability in basic mental arithmetic. Participants were elementary school children, from second to third grade, with and without difficulties in basic mental arithmetic. Results provide support for the two proposed hypotheses. Children with difficulties in arithmetic showed difficulties both in numerical skills and in attentional networks. These findings suggest that arithmetic difficulties may be associated with a heterogeneous combination of deficits, including difficulties in attentional functioning.es_ES
Abstractdc.description.abstractEn la actualidad existe aún debate sobre el origen de las dificultades en aritmética. Se han desarrollado dos hipótesis predominantes al respecto: 1) las dificultades en aritmética aparecen por un déficit en las capacidades de dominio específico (capacidades numéricas) y 2) hay una estrecha relación entre el desarrollo de los procesos de dominio general y las habilidades aritméticas. En este estudio se explora la contribución específica de las redes de atención ejecutiva y orientación atencional a la explicación de la varianza en aritmética básica. Participaron niños de segundo y tercer grado de primaria, con y sin dificultades en aritmética básica. Nuestros resultados ofrecen sustento a las dos hipótesis propuestas, ya que los niños con dificultades en aritmética mostraron dificultades tanto en las capacidades numéricas como en las redes atencionales. Estos hallazgos sugieren que las dificultades en aritmética pudieran estar asociadas a una combinación heterogénea de déficits, incluyendo dificultades en el funcionamiento atencional.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipNational Agency for Research and Development (ANID), Chile: Basal Funds for Centers of Excellence FB0003 Scientific and Technological Development Support Fund (FONDEF) ID18I10002es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherColegio Oficial de Psicólogos Madrides_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourcePsicología Educativaes_ES
Keywordsdc.subjectExecutive attentiones_ES
Keywordsdc.subjectAttentional shiftinges_ES
Keywordsdc.subjectLearning disabilitieses_ES
Keywordsdc.subjectNumerical skillses_ES
Keywordsdc.subjectAtención ejecutivaes_ES
Keywordsdc.subjectAlternancia atencionales_ES
Keywordsdc.subjectDificultades en el aprendizajees_ES
Keywordsdc.subjectCapacidades numéricases_ES
Títulodc.titleContribution of attentional networks to basic arithmetic achievement in school-age childrenes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeContribución de las redes atencionales al rendimiento en aritmética básica en niños de edad escolares_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States