Show simple item record

Authordc.contributor.authorCornejo Chávez, Rodrigo
Authordc.contributor.authorEtcheberrigaray Torres, Gabriel Rodrigo
Authordc.contributor.authorVargas Pérez, Sebastián Adolfo
Authordc.contributor.authorAssael Budnik, Jenny
Authordc.contributor.authorAraya Moreno, Rodrigo Andrés
Authordc.contributor.authorRedondo Rojo, Jesus Maria
Admission datedc.date.accessioned2021-11-29T20:52:27Z
Available datedc.date.available2021-11-29T20:52:27Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationQuaderns de Psicología | 2021, Vol. 23, Nro. 1, e1689es_ES
Identifierdc.identifier.other10.5565/rev/qpsicologia.1689
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182922
Abstractdc.description.abstractIn this article we present a study on emotional activities in secondary teachers' everyday work from different educational contexts in Santiago, Chile. Carried out with an ethnographic standpoint, we identified two sets of emotional activities: the first, which we named emergent emotional activities, respond to unforeseen and unpostponable demands from their students, that teachers must immediately resolve in order for them to continue their work. Secondly, we describe bonding emotional activities that allow teachers to know and build a relationship with their students. In third place, we describe the implications that these emotional activities have on teachers, in terms of their complexity, the work and time invested, and the weariness it produces. Further, we discuss that these activities are varied, contextualized and indispensable for teachers' work, in spite of being unrecognized in regulations based on accountability.es_ES
Abstractdc.description.abstractEn este artículo presentamos hallazgos de un estudio con enfoque etnográfico sobre actividades emocionales en el trabajo cotidiano de docentes secundarios de distintos contextos educativos de Santiago, Chile. Utilizando la estrategia de shadowing, identificamos dos conjuntos de actividades emocionales: las primeras, que denominamos actividades emocionales emergentes, responden a demandas imprevistas e impostergables de sus estudiantes que los/as docentes deben resolver inmediatamente para continuar con su labor. En segundo lugar, están las actividades emocionales vinculares, que permiten a docentes conocer y construir una relación con sus estudiantes. En tercer lugar, recogemos las implicancias que tienen para los/as docentes estas actividades emocionales, en términos de su complejidad, el trabajo y tiempo involucrado, y el desgaste que producen. En la discusión planteamos que estas actividades son variadas, situadas e indispensables para el trabajo docente, pese a no estar reconocidas en las regulaciones basadas en la rendición de cuentas.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv. Autónoma Barcelonaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceQuadernos de Psicologíaes_ES
Keywordsdc.subjectTeachinges_ES
Keywordsdc.subjectEmotionses_ES
Keywordsdc.subjectEthnographic standpointes_ES
Keywordsdc.subjectTeacher-student relationshipes_ES
Keywordsdc.subjectDocenciaes_ES
Keywordsdc.subjectEmocioneses_ES
Keywordsdc.subjectEnfoque etnográficoes_ES
Keywordsdc.subjectRelación docente-estudiantees_ES
Títulodc.titleActividades emocionales del trabajo docente: un estudio de shadowing en Chilees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeEmotional activities of teachers' work: a Shadowing study in Chilees_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States