Actividades emocionales del trabajo docente: un estudio de shadowing en Chile
Artículo
Access note
Acceso abierto
Publication date
2021Metadata
Show full item record
Cómo citar
Cornejo Chávez, Rodrigo
Cómo citar
Actividades emocionales del trabajo docente: un estudio de shadowing en Chile
Author
Abstract
In this article we present a study on emotional activities in secondary teachers' everyday work from different educational contexts in Santiago, Chile. Carried out with an ethnographic standpoint, we identified two sets of emotional activities: the first, which we named emergent emotional activities, respond to unforeseen and unpostponable demands from their students, that teachers must immediately resolve in order for them to continue their work. Secondly, we describe bonding emotional activities that allow teachers to know and build a relationship with their students. In third place, we describe the implications that these emotional activities have on teachers, in terms of their complexity, the work and time invested, and the weariness it produces. Further, we discuss that these activities are varied, contextualized and indispensable for teachers' work, in spite of being unrecognized in regulations based on accountability. En este artículo presentamos hallazgos de un estudio con enfoque etnográfico sobre actividades
emocionales en el trabajo cotidiano de docentes secundarios de distintos contextos educativos
de Santiago, Chile. Utilizando la estrategia de shadowing, identificamos dos conjuntos de actividades emocionales: las primeras, que denominamos actividades emocionales emergentes,
responden a demandas imprevistas e impostergables de sus estudiantes que los/as docentes
deben resolver inmediatamente para continuar con su labor. En segundo lugar, están las actividades emocionales vinculares, que permiten a docentes conocer y construir una relación con
sus estudiantes. En tercer lugar, recogemos las implicancias que tienen para los/as docentes
estas actividades emocionales, en términos de su complejidad, el trabajo y tiempo involucrado, y el desgaste que producen. En la discusión planteamos que estas actividades son variadas,
situadas e indispensables para el trabajo docente, pese a no estar reconocidas en las regulaciones basadas en la rendición de cuentas.
Indexation
Artículo de publícación WoS
Quote Item
Quaderns de Psicología | 2021, Vol. 23, Nro. 1, e1689
Collections
The following license files are associated with this item: