Author | dc.contributor.author | Jiménez Osorio, Lily Estefanía | |
Admission date | dc.date.accessioned | 2021-12-15T11:07:33Z | |
Available date | dc.date.available | 2021-12-15T11:07:33Z | |
Publication date | dc.date.issued | 2021 | |
Cita de ítem | dc.identifier.citation | Alpha nº 52 (julio 2021) págs. 209-227 | es_ES |
Identifier | dc.identifier.other | 10.32735/S0718-2201202100052891 | |
Identifier | dc.identifier.uri | https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/183223 | |
Abstract | dc.description.abstract | This essay aims to add further tension to the role of images in relation to religious experience, affirming that every sacred gaze is a haptic gaze, which is to say, a particular way of engaging with images through corporeality, proximity and touching in a non hierarchical way. The proposals exposed here are based on critical visual methodologies and it unfolds from a constellation of images emphasizing certain body parts in a religious sense, highlighting some of their elements, such as the soul, the mouth and the heart. These images are put in relation to other images, objects and prayers, and are organised in thematic series following their function on the corporal focus. The selected images comprise a series of Santa Rosa de Lima's deathbed, then the attention goes to the exposed wounds of some saints devoted to the Sacred Heart of Jesus, and it ends in a group of iconographies where hearts are depicted independently of the body. | es_ES |
Abstract | dc.description.abstract | Este escrito es un ensayo que busca tensionar el lugar de las imágenes en la experiencia
religiosa, proponiendo que toda mirada religiosa es una mirada háptica, por tanto, una visualidad
impura que involucra la corporalidad, eltacto yla cercanía de modo des-jerarquizado.La propuesta
de este ensayo se basa en las metodologías visuales críticas, y se despliega a partir de una
constelación de imágenes que muestran diversos lugares del cuerpo en un sentido religioso,
comprometiendo algunos de sus elementos,tales como el alma, la boca y el corazón.Se examinan
imágenes en su relación con otras imágenes, objetos y oraciones, organizadas en series temáticas
en función de su foco corporal. Las imágenes revisadas comienzan con una serie de la muerte de
Santa Rosa de Lima, se concentran luego en la herida corporal en algunas iconografías de santos
relativos alsagrado corazón de Jesús ytermina en un conjunto de imágenes donde los corazonesse
independizan del cuerpo. | es_ES |
Lenguage | dc.language.iso | es | es_ES |
Publisher | dc.publisher | Univ. Los Lagos, Chile | es_ES |
Type of license | dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
Link to License | dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
Source | dc.source | Alpha-Revista de Artes Letras y Filosofía | es_ES |
Keywords | dc.subject | Cultura visual religiosa | es_ES |
Keywords | dc.subject | Corporalidad | es_ES |
Keywords | dc.subject | Visualidad háptica | es_ES |
Keywords | dc.subject | Mirada religiosa | es_ES |
Keywords | dc.subject | Religious visual culture | es_ES |
Keywords | dc.subject | Corporeality | es_ES |
Keywords | dc.subject | Haptic visuality | es_ES |
Keywords | dc.subject | Sacred gaze | es_ES |
Título | dc.title | Boca, alma y corazón: visión y corporalidad en una constelación de imágenes religiosas | es_ES |
Title in another language | dc.title.alternative | Mouth, soul and heart: vision and corporeality within a constellation of religious images | es_ES |
Document type | dc.type | Artículo de revista | es_ES |
dc.description.version | dc.description.version | Versión publicada - versión final del editor | es_ES |
dcterms.accessRights | dcterms.accessRights | Acceso abierto | es_ES |
Cataloguer | uchile.catalogador | crb | es_ES |
Indexation | uchile.index | Artículo de publícación WoS | es_ES |