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Authordc.contributor.authorJiménez Osorio, Lily Estefanía
Admission datedc.date.accessioned2021-12-15T11:07:33Z
Available datedc.date.available2021-12-15T11:07:33Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationAlpha nº 52 (julio 2021) págs. 209-227es_ES
Identifierdc.identifier.other10.32735/S0718-2201202100052891
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/183223
Abstractdc.description.abstractThis essay aims to add further tension to the role of images in relation to religious experience, affirming that every sacred gaze is a haptic gaze, which is to say, a particular way of engaging with images through corporeality, proximity and touching in a non hierarchical way. The proposals exposed here are based on critical visual methodologies and it unfolds from a constellation of images emphasizing certain body parts in a religious sense, highlighting some of their elements, such as the soul, the mouth and the heart. These images are put in relation to other images, objects and prayers, and are organised in thematic series following their function on the corporal focus. The selected images comprise a series of Santa Rosa de Lima's deathbed, then the attention goes to the exposed wounds of some saints devoted to the Sacred Heart of Jesus, and it ends in a group of iconographies where hearts are depicted independently of the body.es_ES
Abstractdc.description.abstractEste escrito es un ensayo que busca tensionar el lugar de las imágenes en la experiencia religiosa, proponiendo que toda mirada religiosa es una mirada háptica, por tanto, una visualidad impura que involucra la corporalidad, eltacto yla cercanía de modo des-jerarquizado.La propuesta de este ensayo se basa en las metodologías visuales críticas, y se despliega a partir de una constelación de imágenes que muestran diversos lugares del cuerpo en un sentido religioso, comprometiendo algunos de sus elementos,tales como el alma, la boca y el corazón.Se examinan imágenes en su relación con otras imágenes, objetos y oraciones, organizadas en series temáticas en función de su foco corporal. Las imágenes revisadas comienzan con una serie de la muerte de Santa Rosa de Lima, se concentran luego en la herida corporal en algunas iconografías de santos relativos alsagrado corazón de Jesús ytermina en un conjunto de imágenes donde los corazonesse independizan del cuerpo.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv. Los Lagos, Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceAlpha-Revista de Artes Letras y Filosofíaes_ES
Keywordsdc.subjectCultura visual religiosaes_ES
Keywordsdc.subjectCorporalidades_ES
Keywordsdc.subjectVisualidad hápticaes_ES
Keywordsdc.subjectMirada religiosaes_ES
Keywordsdc.subjectReligious visual culturees_ES
Keywordsdc.subjectCorporealityes_ES
Keywordsdc.subjectHaptic visualityes_ES
Keywordsdc.subjectSacred gazees_ES
Títulodc.titleBoca, alma y corazón: visión y corporalidad en una constelación de imágenes religiosases_ES
Title in another languagedc.title.alternativeMouth, soul and heart: vision and corporeality within a constellation of religious imageses_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


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