Author | dc.contributor.author | Saavedra Campos, Martín Alonso | |
Author | dc.contributor.author | López Pérez, Ricardo Arturo | |
Admission date | dc.date.accessioned | 2022-03-22T13:28:41Z | |
Available date | dc.date.available | 2022-03-22T13:28:41Z | |
Publication date | dc.date.issued | 2022 | |
Cita de ítem | dc.identifier.citation | Sophia 32: 2022 | es_ES |
Identifier | dc.identifier.other | 10.17163/soph.n32.2022.09 | |
Identifier | dc.identifier.uri | https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/184325 | |
Abstract | dc.description.abstract | The conception of humanistic formation has been an omnipresent subject at college professional education. Both, in institutional statements and in more specific formative purposes, the relevance of education oriented by humanistic foundations frequently seems to be brought up. That is, regardless the debate related to the implications of conceiving to human beings as superior entities. In this essay, the humanistic formation is examined from a distinct perspective and scarcely thematized. However, as far as it is concerned, especially significant: the epistemic dimension. Accordingly, even though this topic is analyzed from a particular view, an hegemonic interpretation of Humanism does not pretend to be exposed, in contrast with its more classical sense of value orientation. With this background, three domains are proposed in order to focus the theoretical analysis, which are labeled the practical epistemic, the disciplinary epistemic, and the epistemically human. Thus, it is argued that college professional formation based on contemporary Humanism should educationally contribute to develop a comprehension of epistemic problems involved to the professional performance. This last statement comprehends, at least, a broad notion of rationality, with awareness of its limits and scope, as well as a strict commitment with the inherent complexity of personal and social problems, and ultimately, with its own meaning of professional condition. | es_ES |
Abstract | dc.description.abstract | La concepción de una formación de carácter humanista ha sido un tema multipresente en la educación
profesional universitaria. Tanto en declaraciones institucionales, como en propósitos formativos más
particularizados, aparece con frecuencia la importancia de alcanzar una educación orientada por principios de
inspiración humanista. Esto último, con independencia del debate actual referente a las implicancias de una
concepción de hombre como entidad superior en el universo. Este artículo examina el asunto de la formación
humanista desde una arista poco tematizada, pero a nuestro juicio especialmente relevante: la dimensión epistémica.
En ese sentido, aunque se trata el tema a partir de una perspectiva teórica singular, no se pretende presionar en
dirección de una lectura hegemónica del Humanismo, en oposición con un enfoque más clásico de orientación
valórica. Con estos antecedentes, se plantean tres dominios para enfocar el análisis teórico, que se nombran como:
el epistémico práctico, el epistémico disciplinar y el epistémicamente humano. Así, en este trabajo se arguye que una
formación profesional con base en un Humanismo contemporáneo, debe contribuir educativamente a desarrollar
una comprensión de los problemas epistémicos integrados a la actuación profesional. Esto supone, al menos, una
noción amplia de racionalidad, consciente de sus límites y alcances, así como un compromiso con la complejidad
inherente de los problemas individuales y sociales; y con el mismo significado de la condición profesional. | es_ES |
Lenguage | dc.language.iso | es | es_ES |
Publisher | dc.publisher | Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador | es_ES |
Type of license | dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
Link to License | dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
Source | dc.source | Sophia - Colección de Filosofía de la Educación | es_ES |
Keywords | dc.subject | Educación universitaria | es_ES |
Keywords | dc.subject | Formación humanista | es_ES |
Keywords | dc.subject | Profesional | es_ES |
Keywords | dc.subject | Epistemología de la práctica | es_ES |
Keywords | dc.subject | Humanismo crítico | es_ES |
Keywords | dc.subject | Filosofía de la educación | es_ES |
Keywords | dc.subject | Higher Education | es_ES |
Keywords | dc.subject | Humanistic formation | es_ES |
Keywords | dc.subject | Professional | es_ES |
Keywords | dc.subject | Epistemology of practice | es_ES |
Keywords | dc.subject | Critical humanism | es_ES |
Keywords | dc.subject | Philosophy of education | es_ES |
Título | dc.title | La conexión epistémica entre formación humanista y educación profesional universitaria | es_ES |
Title in another language | dc.title.alternative | Epistemic connection between humanistic formation and college professional education | es_ES |
Document type | dc.type | Artículo de revista | es_ES |
dc.description.version | dc.description.version | Versión publicada - versión final del editor | es_ES |
dcterms.accessRights | dcterms.accessRights | Acceso abierto | es_ES |
Cataloguer | uchile.catalogador | crb | es_ES |
Indexation | uchile.index | Artículo de publícación WoS | es_ES |