Cavernomas cerebrales y desarrollo atípico de la comunicación y lenguaje
Author
dc.contributor.author
Álvarez, Carlos
Author
dc.contributor.author
Torres, Felipe
Author
dc.contributor.author
Culcay Avendaño, Laura Catalina
Author
dc.contributor.author
Bascuñán, Javiera
Admission date
dc.date.accessioned
2022-05-23T16:08:19Z
Available date
dc.date.available
2022-05-23T16:08:19Z
Publication date
dc.date.issued
2021
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Rev. investig. logop. 11 (2), e70738, 2021
es_ES
Identifier
dc.identifier.other
10.5209/rlog.70738
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/185670
Abstract
dc.description.abstract
Cerebral cavernomas are vascular malformations of the central nervous system and are uncommon in the pediatric population. These malformations may appear as single or multiple lesions. Symptoms of cerebral cavernomas are mainly associated with the topography of the lesion. This article reports the communicative and linguistic abilities of a child aged 3 years 10 months who is diagnosed with multiple cerebral cavernomatosis and discusses the potential relationship between demonstrated abilities and the child's neurological background. The inquiry was performed through the application of the following three procedures: 1. review of clinical records in medical files, 2. creation and analysis of naturally-occurring communication and language samples, 3. application and analysis of the MacArthur Communicative Development Inventories. The qualitative analysis of the compiled records allows for the suggestion of an association between observed atypical communication and language abilities and the diagnosis of multiple cerebral cavernomatosis, in particular due to the topographical location of the lesions. To the best knowledge of the authors, this article represents the first description of atypical communication and language abilities associated with the diagnosis of multiple cerebral cavernomatosis in the pediatric age group.
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Abstract
dc.description.abstract
Los cavernomas cerebrales corresponden a malformaciones vasculares del sistema nervioso central, con baja prevalencia en
la población pediátrica. Estas malformaciones pueden aparecer como lesiones únicas o múltiples. La manifestación sintomatológica de
los cavernomas se ha asociado, principalmente, a la ubicación topográfica de las lesiones. En este artículo se reportan las habilidades
de comunicación y lenguaje de un niño de 3 años 10 meses, diagnosticado con cavernomatosis cerebral múltiple, y se discute la posible
relación entre las habilidades evidenciadas y el cuadro neurológico de base. La indagatoria se efectuó mediante la aplicación de los
siguientes tres procedimientos: 1. compilación y análisis de antecedentes clínicos en ficha médica, 2. elaboración y análisis de muestra
naturalista de comunicación y lenguaje, 3. aplicación y análisis de instrumento Inventario de Desarrollo Comunicativo MacArthur.
El análisis cualitativo de los antecedentes recabados permite sugerir una asociación entre las habilidades atípicas de comunicación
y lenguaje observadas y el diagnóstico de cavernomatosis cerebral múltiple, en particular, debido a la ubicación topográfica de las
lesiones. A nuestro entender, este artículo representa la primera descripción de habilidades atípicas de comunicación y lenguaje,
asociadas al diagnóstico de cavernomatosis cerebral múltiple en edad pediátrica.
es_ES
Lenguage
dc.language.iso
es
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Publisher
dc.publisher
Univ Castilla-La Mancha
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Type of license
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States