La participación de las personas con discapacidad en el contexto educativo: propuestas conceptuales y metodológicas
Artículo
Open/ Download
Access note
Acceso abierto
Publication date
2022Metadata
Show full item record
Cómo citar
Soto González, Rodolfo
Cómo citar
La participación de las personas con discapacidad en el contexto educativo: propuestas conceptuales y metodológicas
Abstract
The objective of this paper is to present a conceptual proposal about participation that links the theoretical contributions of various relevant approaches that, at the same time, have methodological applications focused on empowering people with disabilities in the educational environment. The construct elaborated integrates the contributions of multiple theoretical perspectives, which include the sociological model of disability, the multidimensional model of disability, the sociocultural approach to development and learning, the human rights approach and the inclusive education approach. For this purpose, a general review of each of the approaches is carried out and the main conceptual contributions around the understanding of participation are identified. Based on the integrated definition of participation formulated and the understanding of the narrative forms of meanings, it is postulated that participation is formed in a narrative experience that can be studied from a narrative approach. In addition, it is argued that this methodological proposal, which aims to study the experiences of participation, is consistent with the framework of inclusive research. Finally, some methodological suggestions are outlined to investigate the experiences of participation of people with disabilities in the educational setting. Se presenta una propuesta conceptual acerca de la participación con la finalidad
de promoverla en el entorno educativo, especialmente para las personas con discapacidad. El
constructo elaborado integra las aportaciones de múltiples perspectivas teóricas, las que incluyen
el modelo sociológico de la discapacidad, el modelo multidimensional de la discapacidad, el
enfoque sociocultural del desarrollo y el aprendizaje, el enfoque de derechos humanos y el enfoque
de educación inclusiva. Para tales efectos, se realiza una revisión general de cada uno de los
enfoques y se identifican los principales aportes conceptuales en torno a la comprensión de la
participación. A partir de la definición integrada de participación formulada y el entendimiento de
las formas narrativas de los significados, se postula que la participación se conforma en una
experiencia narrativa que puede ser estudiada desde un enfoque narrativo. Además, se argumenta
que esta propuesta metodológica, que apunta al estudio de las experiencias de participación, es
coherente con el marco de la investigación inclusiva. Por último, se delinean algunas sugerencias
metodológicas para investigar las experiencias de participación de personas con discapacidad en
el escenario educativo.
Indexation
Artículo de publícación WoS
Quote Item
Foro de Educación (2022) 20: 173-196.
Collections
The following license files are associated with this item: