Patriagonia, de Ivonne Coñuecar. Revuelta geopoética
de cuerpo/territorio
Author
dc.contributor.author
Oyarzún Vaccaro, Kemy
Admission date
dc.date.accessioned
2022-12-27T13:59:45Z
Available date
dc.date.available
2022-12-27T13:59:45Z
Publication date
dc.date.issued
2020
Cita de ítem
dc.identifier.citation
AISTHESIS Nº 68 (2020): 349-366
Identifier
dc.identifier.issn
07187181
Identifier
dc.identifier.issn
05683939
Identifier
dc.identifier.other
10.7764/68.20
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/190641
Abstract
dc.description.abstract
Esta lectura de Patriagonia (2014), poemario escrito por la poeta Huichille-chilena, Ivonne
Coñuecar, intenta dar cuenta de la estética de tres de sus textos reunidos en esta edición:
Catabática (2011), Adiabática (2009) y Anabática (inédito hasta 2014) desde una mirada
feminista y queer, interseccional y descolonial. La lectura explora la urdimbre de relaciones identitarias no binarias, de territorio y estado-nación, como una serie de revueltas
geodésicas y eróticas, geopoéticas y políticas. La hablante poética da cuenta de chispazos y
desplazamientos de memoria rupturista a partir de múltiples agenciamientos de poder que
abarcan el cuerpo, la familia heteropatriarcal y la centralidad capital del Estado neoliberal.
Abstract
dc.description.abstract
This reading of Patriagonia (2014), a collection of poems written by the Huichille-Chilean
poet, Ivonne Coñuecar, delves into the aesthetics of three of her texts gathered in this edition: Catabática (2011), Adiabática (2009) and Anabática (unpublished until 2014) from
a feminist and queer, intersectional and decolonial perspective. We explore the weavings
of non-binary relationships of identity, territory and nation-state, as a series of geodesic
and erotic, geopoetic and political revolts. The poetic speaker accounts for sparks and
disruptive memory shifts, amidst multiple assemblages of power that encompass the body,
the heteropatriarchal family and the capital centrality of the neoliberal state.