Universidad de Chile, Facultad de Economía y Negocios, Escuela de Postgrado
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Professor Advisor
dc.contributor.advisor
Ormeño Pérez, Rodrigo
Author
dc.contributor.author
Jiménez Santibáñez, Nicolás Patricio
Author
dc.contributor.author
Sobarzo Wevar, Patricia Verónica
Admission date
dc.date.accessioned
2023-06-27T23:12:58Z
Available date
dc.date.available
2023-06-27T23:12:58Z
Publication date
dc.date.issued
2022
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/194480
Abstract
dc.description.abstract
El propósito de esta investigación es comprender el rol del riesgo reputacional en la
selección y prestación de sus servicios profesionales, desde la perspectiva del
profesional tributario.
Por medio de un enfoque cualitativo informado por entrevistas semi-estructuradas se
busca comprender el concepto de riesgo reputacional, distinguiéndose del riesgo
corporativo y personal, su formación, mantención, estrategias de mitigación y su rol en
la prestación de sus servicios.
De las entrevistas se logró comprender la mirada del profesional y como la reputación
es asociada al profesionalismo, así como también se pudo determinar que la autoridad
tributaria (SII) determina la validación de ésta. Por otra parte como la reputación formada
genera barreras de entrada a nuevos clientes y genera condiciones de mantenerlos.
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Abstract
dc.description.abstract
This investigation answers the question, What is the role of Ethics and Empathy
in the provision of Professional Tax Services?. Both concepts are analyzed theoretically
including the related regulations.
Semi -structured interviews were applied methodologically where a qualitative
approach is used with a non- probabilistic sample of interviewed subjects in Osorno
city.
One of the purposes of this investigation is to be able to give a different
perspective of Tax Professionals, identifying and analyzing the emotional effects before
giving the advice to the Taxpayer.
The main conclusions of this study show that Tax Professionals take different
approaches when faced with situations which bring out their Ethics or Empathy. These
approaches depend on the client, the situation that afflicts them, sanctions to which
advisers may be affected, the advisers knowledge level of the regulations, among
others.
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Lenguage
dc.language.iso
es
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Publisher
dc.publisher
Universidad de Chile
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Type of license
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States