Efecto de la asistencia a educación parvularia al desarrollo socioemocional en los niños y niñas de Chile
Professor Advisor
dc.contributor.advisor
Gutierrez Cubillos, Pablo Antonio
Author
dc.contributor.author
Poblete Moreno, Vicente Alonso
Admission date
dc.date.accessioned
2023-10-18T16:28:07Z
Available date
dc.date.available
2023-10-18T16:28:07Z
Publication date
dc.date.issued
2023
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/196106
Abstract
dc.description.abstract
This research examines the impact of attendance in early childhood education on the socioemotional
development of boys and girls in the medium term. Data were collected from the Longitudinal Survey
of Early Childhood, analyzing the results from 2010 to 2017. Ordinary Least Squares (OLS) techniques and instrumental variables were used to address endogeneity concerns. The study nds a positive
and signi cant e ect of early childhood education on socioemotional development, with each additional month of attendance improving scores by 0.39 standard deviations. However, with the inclusion of
control variables, the signi cance is lost. Gender di erences are observed, with stronger positive e ects
in girls. Maternal variables, such as having a partner and higher education, also show positive impacts.
Despite some limitations, these ndings highlight the importance of quality early childhood education
and consideration of gender and maternal factors in educational policies for young children. Having administrative data is necessary to better characterize the children's environment in order to obtain more
accurate estimations.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
Esta investigación examina el impacto de la asistencia a la educación parvularia en el desarrollo
socioemocional de niños y niñas a mediano plazo. Se recopilaron datos de la Encuesta Longitudinal de
Primera Infancia, analizando los resultados desde 2010 hasta 2017. Se utilizaron técnicas de Mínimos
Cuadrados Ordinarios (MCO) y variables instrumentales para abordar preocupaciones de endogeneidad.
El estudio encuentra un efecto positivo y signi cativo de la educación parvularia en el desarrollo socioemocional, con cada mes adicional de asistencia mejorando los puntajes en 0.39 desviaciones estándar.
Sin embargo, al incluir variables de control, la signi cancia se pierde. Se observan diferencias de género,
con efectos positivos más fuertes en las niñas. Las variables maternas, como tener pareja y mayor educación, también muestran impactos positivos. A pesar de algunas limitaciones, estos hallazgos resaltan
la importancia de la educación parvularia de calidad y la consideración de género y factores maternos
en políticas educativas para niños pequeños. Es necesario contar con datos administrativos para poder
caracterizar de mejor forma el entorno de los niños y tener estimaciones más precisas.
es_ES
Lenguage
dc.language.iso
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Publisher
dc.publisher
Universidad de Chile
es_ES
Type of license
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States