Show simple item record

Professor Advisordc.contributor.advisorDoña Molina, Karina
Authordc.contributor.authorVillanueva Fuentealba, Eduardo
Admission datedc.date.accessioned2025-01-24T13:29:29Z
Available datedc.date.available2025-01-24T13:29:29Z
Publication datedc.date.issued2024
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/203076
Abstractdc.description.abstractLa implementación del nuevo Sistema de Educación Pública es uno de los procesos de reestructuración institucional más significativos que ha experimentado el Estado chileno en materia educativa. A cinco años de su inicio, surge la necesidad de evaluar su proceso de implementación con el objetivo de generar aprendizajes y mejoras para una política pública de esta magnitud. A pesar de que la literatura sobre reformas educativas señala la importancia de atender su dimensión administrativa y financiera, por su incidencia directa en los resultados, los estudios de implementación consideran marginalmente estas dimensiones. Con estos antecedentes, el trabajo busca analizar el proceso de formulación y ejecución presupuestaria en la gestión del nuevo sistema, describiendo e identificando las dificultades, modificaciones y patrones asociados a los procesos de formulación y ejecución presupuestaria. Abstract The implementation of a new Public Education System is one of the most significant institutional restructuring processes ever undergone by the state of Chile in the area of education. Five years from its inception, there is a need to evaluate its implementation process with the aim of gaining new insights and designing improvements for a public policy of such magnitude. Although the literature on educational reforms highlights the direct impact of examining their administrative and financial dimensions on outcomes, implementation studies only marginally take these subjects into consideration. Altogether, the present work aims to examine the processes of budget formulation and execution during the management of the new system, describing and identifying obstacles, revisions and patterns associated with these procedures.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Keywordsdc.subjectEducaciónes_ES
Keywordsdc.subjectReforma Educativaes_ES
Keywordsdc.subjectCiclo presupuestarioes_ES
Títulodc.title"Análisis de los procesos de formulación y ejecución presupuestaria en la implementación del nuevo sistema de Educación Pública en Chile (2018-2022)"es_ES
Title in another languagedc.title.alternative"Analysis of the budget formulation and execution processes for the implementation of the new Public Education sistem in Chile (2018-2022)"es_ES
Document typedc.typeTesises_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión original del autores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadormdves_ES
Departmentuchile.departamentoEscuela de Postgradoes_ES
Facultyuchile.facultadFacultad de Gobiernoes_ES
uchile.gradoacademicouchile.gradoacademicoMagisteres_ES
uchile.notadetesisuchile.notadetesisTesis para optar al grado de Magíster en Gobierno y Gerencia Públicaes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States