Show simple item record

Professor Advisordc.contributor.advisorJosé Manuel, Morales Valdés
Authordc.contributor.authorEnríquez Álvarez, Catalina Andrea
Admission datedc.date.accessioned2025-09-26T13:43:22Z
Available datedc.date.available2025-09-26T13:43:22Z
Publication datedc.date.issued2025
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/206799
Abstractdc.description.abstractEste estudio de caso analiza la influencia de la OCDE en la Ley 21.040 (2017), que crea la Nueva Educación Pública (NEP) en Chile, transfiriendo la gestión escolar desde los municipios hacia los Servicios Locales de Educación Pública (SLEP). Mediante un enfoque cualitativo, con análisis documental, mediático y entrevistas, se examina el impacto de la organización internacional en la definición del problema, formulación de alternativas y adopción de la ley. Los resultados muestran que la OCDE tuvo un rol secundario, legitimando la crisis educativa con datos y diagnósticos (PISA, RNPE 2004) en la definición del problema, pero su influencia en la formulación y adopción fue principalmente retórica. Los movimientos estudiantiles de 2006 y 2011 y actores políticos nacionales lideraron la reforma. El modelo de corrientes múltiples de Kingdon destaca la primacía de dinámicas locales sobre influencias globales.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis case study explores the role of the OECD in shaping Chile’s Law 21.040 (2017), which established the New Public Education (NEP) system, transitioning school management from municipalities to Local Public Education Services (SLEP). Employing a qualitative approach, the research integrates document analysis, media review, and interviews to investigate the OECD’s influence across problem definition, policy formulation, and legislative adoption. Findings indicate that the OECD played a secondary role, primarily legitimizing the educational crisis through data and diagnostics (e.g., PISA, RNPE 2004) during problem identification, with its influence in formulation and adoption largely rhetorical. The 2006 and 2011 student movements, alongside national political actors, were the primary drivers of the reform. Kingdon’s multiple streams framework underscores the dominance of local dynamics over global influences.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Keywordsdc.subjectOCDEes_ES
Keywordsdc.subjectNueva Educación Públicaes_ES
Keywordsdc.subjectLey 21.040es_ES
Keywordsdc.subjectPolíticas educativases_ES
Keywordsdc.subjectDifusión de políticases_ES
Keywordsdc.subjectGobernanza blandaes_ES
Keywordsdc.subjectModelo de corrientes múltipleses_ES
Keywordsdc.subjectNew Public Educationes_ES
Keywordsdc.subjectLaw 21.040es_ES
Keywordsdc.subjectEducational policieses_ES
Keywordsdc.subjectPolicy diffusiones_ES
Keywordsdc.subjectSoft governancees_ES
Keywordsdc.subjectMultiple streams frameworkes_ES
Area Temáticadc.subject.otherResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Political sciencees_ES
Títulodc.titleLa influencia de la agenda educativa de la OCDE en la ley 21.040 que crea el Sistema de Educación Pública en Chile (2017)es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe Influence of the OECD’s Educational Agenda on Law 21.040 which creates the Public Education System in Chilees_ES
Document typedc.typeTesises_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorllies_ES
Facultyuchile.facultadInstituto de Estudios Internacionaleses_ES
uchile.gradoacademicouchile.gradoacademicoMagisteres_ES
uchile.notadetesisuchile.notadetesisEstudio de caso para optar al grado de Magíster en Desarrollo y Cooperación Internacionales_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States