About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Producción morfosintáctica en discurso conversacional : caracterización en niños de 6 años con TEL que asisten a Escuelas con Proyecto de Integración

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconAcosta Cruz Fajardo Galeas Vidal.pdf (503.0Kb)
Publication date
2013
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Araya, Claudia
Cómo citar
Producción morfosintáctica en discurso conversacional : caracterización en niños de 6 años con TEL que asisten a Escuelas con Proyecto de Integración
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Acosta Bahamondes, Rocío;
  • Cruz Ulloa, Laura;
  • Fajardo Herrera, Vanessa;
  • Galeas Gálvez, Ariel;
  • Vidal Díaz, Mariela;
Professor Advisor
  • Araya, Claudia;
  • Pavez, María Mercedes;
  • López, Ilse;
  • Álvarez, Carlos;
Abstract
El Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) afecta entre al 5 y 7% de los niños (según datos internacionales), quienes pueden presentar dificultades en las distintas dimensiones del lenguaje. Actualmente existen numerosas investigaciones que indagan sobre el desempeño de estos niños en el discurso narrativo, pero son pocas las que se refieren a las características de su discurso conversacional. Es por ello que el propósito de este seminario de investigación es contribuir al conocimiento del desempeño morfosintáctico en el discurso conversacional de los niños de 6 años con TEL que asisten a escuelas con proyecto de integración en Santiago. La población de esta investigación está formada por 13 niños con TEL de 6 años, 13 niños con DTL de 6 años y 13 con DTL de 4 años. De esta muestra se evalúo la producción gramatical en el discurso conversacional por medio del análisis de corpus de lenguaje recogido de un estudio previo. En estas muestras de lenguaje se identificaron las oraciones unimembres, bimembre, simples/complejas y gramaticales/agramaticales. Los resultados arrojaron que los niños con TEL se comportan de forma similar a los DTL de 4 y 6 años, exceptuando en el uso de oraciones unimembres, donde los menores con este trastorno producen una cantidad significativamente mayor.
 
The Specific Language Impairment (SLI) affects 5 to 7% of children of children who may have difficulties in the different language dimensions. Currently there are numerous studies that investigate the performance of these children in narrative discourse, but few of them refer to the characteristics of their conversational speech. That is why the purpose of this research seminar is to contribute to the knowledge of morphosyntactic performance in the conversational speech of children with 6 year-old SLI children attending to local education with school integration project.The population of this research consists of 13 children with SLI of 6 years-old, 13 children with TLD of 6 years-old and 13 with TLD 4 years. The grammar production in conversational speech for these groups was evaluated through the analysis of language corpus collected from a previous study. In these samples the number of unimember sentences, bimember simple/complex and grammatical/ungrammatical sentences was identified. The results showed that children with SLI behave similarly to the 4 and 6 year-old children of the TLD group, except in the use of unimember sentences, where children with this disorder produce significantly more of them.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/116805
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account