About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Habilidades de procesamiento auditivo en niños con trastorno específico del lenguaje de 7 a 10 años 11 meses pertenecientes a un proyecto de integración de la Región Metropolitana

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconAraya Castro Cuadra Guerrero..pdf (721.9Kb)
Publication date
2014
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Fuente Contreras, Adrián
Cómo citar
Habilidades de procesamiento auditivo en niños con trastorno específico del lenguaje de 7 a 10 años 11 meses pertenecientes a un proyecto de integración de la Región Metropolitana
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Araya Estay, Paula;
  • Castro Navia, Marcela;
  • Cuadra Rojas, Kimberli;
  • Guerrero Troncoso, Rodrigo;
Professor Advisor
  • Fuente Contreras, Adrián;
  • Bowen Moreno, Macarena;
Abstract
Variados son los estudios que plantean una asociación entre el Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) y alteraciones en el Procesamiento Auditivo (PA). Sin embargo, en la mayoría de estas investigaciones no se consideran algunas funciones cognitivas como la memoria de trabajo y la atención dentro de las variables que podrían influir en los resultados de las pruebas de PA en los niños con TEL. Es por esto que el objetivo del presente estudio es el de determinar la existencia de una posible asociación entre TEL y rendimiento deficitario en un conjunto de pruebas de PA, considerando la memoria de trabajo y la atención como covariables. Para ello, se comparó el rendimiento de 16 niños entre 7 años y 10 años 11 meses con diagnóstico de TEL, con el de 16 niños entre 7 años y 10 años 11 meses con desarrollo típico del lenguaje, mediante pruebas de procesamiento auditivo –dígitos dicóticos, bisílabos dicóticos y adaptive test of temporal resolution (ATTR) – y pruebas de evaluación cognitiva: retención de dígitos de la prueba WISC III y Conners’ continuous performance test II (CPT II). Los resultados indican que los niños con TEL presentan diferencias significativas (peores resultados) respecto al grupo control en memoria de trabajo, en el total del span de dígitos del WISC III, en los dígitos inversos y en bisílabos dicóticos test 1. Por otro lado, no hubo diferencias significativas en las pruebas de PA: bisílabos dicóticos test 2, dígitos dicóticos y ATTR. Tampoco se encontraron diferencias significativas en la evaluación cognitiva mediante dígitos directos de WISC III ni en CPT II.
 
There are several research studies that suggest a connection between Specific Language Impairment (SLI) and Auditory Processing (AP) disorders. However, most of these studies do not consider some cognitive functions such as working memory and attention as variables that may influence on AP test results in children with SLI. That is why, this study aims to determine the existence of a possible association between SLI and an impaired performance for a set of AP tests, considering working memory and attention as covariates. In order to do this, a comparison was made between the performance of 16 children aged between 7 years and 10 years 11 months diagnosed with an SLI, and the performance of 16 children aged between 7 and 10 years 11 month with typical language development. The AP tests included in this study were comprised of dichotic digits, dichotic disyllabic words and adaptive test of temporal resolution (ATTR). Cognitive measures included the WISC III digit span and Conners' continuous performance test II (CPT II). The results indicate that children with SLI differ significantly (worse results) from the control group for working memory ability, total score for the WISC III digit span, backward digit span and disyllabic dichotic test 1. In addition, there were no significant differences between SLI and control group children for the remaining AP tests: disyllabic dichotic test 2, dichotic digits and ATTR. Finally, no significant differences between groups were found for WISC III forward digit and Conners‘ CPT II scores.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/130742
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account