Show simple item record

Authordc.contributor.authorLeiva Bahamondes, Loreto 
Authordc.contributor.authorGeorge Lara, Myriam 
Authordc.contributor.authorSquicciarini, Ana María 
Authordc.contributor.authorSimonsohn, Ariela 
Authordc.contributor.authorGuzmán, Javier 
Admission datedc.date.accessioned2016-05-16T13:12:50Z
Available datedc.date.available2016-05-16T13:12:50Z
Publication datedc.date.issued2015
Cita de ítemdc.identifier.citationUniversitas Psychologica Volumen: 14 Número: 4 Páginas: 1285-1297en_US
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138323
General notedc.descriptionArtículo de publicación ISIen_US
Abstractdc.description.abstractThis paper shows the contribution of "Skills for Life Program" to prevention practices adolescent mental health in schools in Chile. Study included a sample of adolescents (N = 212) who participated in the preventive intervention of the program. The goal was to examine changes in variables of school maladjustment (SM) and psychosocial dysfunction (PD) based on their attendance and their parents to the preventive intervention. Design was ex-post-facto, longitudinal prospective, pre and post measurements. Analysis considered repeated measures ANOVA and t tests for related samples. Results indicate a decrease in risk factors associated with SM and PD stability of adolescents. Study implications will be discussed for preventive science and public policy.en_US
Abstractdc.description.abstractSe presenta la contribución del “Programa Habilidades para la Vida” a las prácticas de prevención de salud mental adolescente en escuelas de Chile. Se evalúa la intervención preventiva del programa, en particular observando si adolescentes que asistieron al taller preventivo (N = 212) muestran cambio en las variables desadaptación escolar (DE) y disfunción psicosocial (DP), según su asistencia y la de sus padres. El diseño fue ex post facto, longitudinal prospectivo, con mediciones pre y post. El análisis consideró ANOVA de medidas repetidas y pruebas t para muestras relacionadas. Los resultados indican disminución en algunos factores de riesgo asociados a DE y la estabilidad de la DP de los adolescentes. Se discuten las implicancias de este estudio para la ciencia preventiva y las políticas públicas.
Lenguagedc.language.isoesen_US
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Javerianaen_US
Type of licensedc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Keywordsdc.subjectSchool mental healthen_US
Keywordsdc.subjectPreventionen_US
Keywordsdc.subjectPreventive intervention in schoolen_US
Keywordsdc.subjectPreventive workshopsen_US
Keywordsdc.subjectSkills for Life Programen_US
Keywordsdc.subjectSalud mental--En adolescencia
Keywordsdc.subject
Keywordsdc.subjectIntervención preventiva en la escuela
Keywordsdc.subjectTalleres preventivos
Keywordsdc.subject
Títulodc.titleIntervención preventiva de salud mental escolar en adolescentes: desafíos para un programa público en comunidades educativasen_US
Title in another languagedc.title.alternativePreventive Intervention School Mental Health in Adolescents: Challenges for a Public Program in the Educational Communitiesen_US
Document typedc.typeArtículo de revista


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Chile