Show simple item record

Authordc.contributor.authorCastillo Espinoza, Eduardo 
Admission datedc.date.accessioned2017-10-26T13:35:42Z
Available datedc.date.available2017-10-26T13:35:42Z
Publication datedc.date.issued2016
Cita de ítemdc.identifier.citationTaller de Letras Nº 58: 77-100, 2016es_ES
Identifierdc.identifier.issn0716-0798
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/145367
Abstractdc.description.abstractEste artículo aborda el desarrollo de la lectura al interior de la Escuela de Artes y Oficios de Santiago (EAO), una institución creada a mediados del siglo XIX con el objetivo de impulsar la enseñanza industrial entre jóvenes provenientes de los sectores populares de la sociedad chilena. Tal énfasis educativo, promovido por la élite política de la época e identificado con el pensamiento ilustrado, contrastó con el limitado papel asignado al libro y la prensa en un entorno de aprendizaje dirigido por estrictas normas de control interno. A pesar de esto, el consumo de textos (y más tarde su producción) fue parte esencial de la vida estudiantil durante la primera mitad del siglo XX, lo que permite apreciar cómo la lectura, inicialmente una práctica de escasa importancia e incluso clandestina, avanzó hacia su incorporación a las políticas institucionales, en un proceso que a su vez dio lugar a distintas representaciones y apropiaciones por parte de los estudiantes.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis article discusses the development of reading within the School of Arts and Trades in Santiago (EAO), an institution created in mid-nineteenth century with the aim of promoting industrial education among youth from the popular sectors of Chilean society. Such educational emphasis, promoted by the political elite of the time and identified with Enlightenment thinking, was contrasted with the limited role assigned to the book and the press in a learning environment directed by strict interna! control rules. Despite this, the consumption of texts (and later production of these) Was an essential part of Student's life during the first half of the twentieth century, which allows us to appreciate how reading, initially a practice of little importance and even clandestine, advanced towards their incorporation into the institutional policies, in a process which in turn gave rise to different representations and assimilations by the part of students.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceTaller de Letrases_ES
Keywordsdc.subjectEducaciónes_ES
Keywordsdc.subjectArtes y oficioses_ES
Keywordsdc.subjectLibroes_ES
Keywordsdc.subjectLecturaes_ES
Keywordsdc.subjectEducationes_ES
Keywordsdc.subjectArts and Tradeses_ES
Keywordsdc.subjectBookes_ES
Keywordsdc.subjectReadinges_ES
Títulodc.titleEl camino de la lectura en la Escuela de Artes y Oficios de Santiago (EAO)es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe Path of Reading Practice in the School of Arts and Trades of Santiago (EAO)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorffces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile