Show simple item record

Authordc.contributor.authorMaureira Cabrera, Óscar 
Authordc.contributor.authorGaray Oñate, Sergio 
Authordc.contributor.authorLópez Alfaro, Pablo 
Admission datedc.date.accessioned2017-11-21T15:07:03Z
Available datedc.date.available2017-11-21T15:07:03Z
Publication datedc.date.issued2016
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Complutense de Educación Vol. 27 Núm. 2 (2016) 689-706es_ES
Identifierdc.identifier.other10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.47079
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/145700
Abstractdc.description.abstractLeadership within school organizations has a wide empirical and theoretical base supporting its significance and relevance in effectiveness at school, achieving notoriety for its study, training programs in educational policies and its impact on teaching and learning processes. Questions around the issue of discussion and systematization of knowledge, where this work is framed, are expressed as a response on how the educative leadership has been remodeled, what major features have essentially identified it and what approach is emerging as a reference for a sustained improvement at schools, for an Ibero-American context. Results show a high reference around distributed leadership and its different variations, highlighting it as an option and a strategy to address challenges of quality and equity. However, large scale and comparative research that relates any of the interpretations of distributed leadership with an improvement of school efficiency is scarce.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl liderazgo en las organizaciones escolares tiene una amplia base empírica y teórica que lo avala como factor de efectividad escolar. Alcanzando notoriedad por su estudio, programas de formación en políticas educativas y por sus efectos en procesos de enseñanza y aprendizaje. Las interrogantes de la problemática de discusión y sistematización de conocimiento, en que se enmarca esta revisión, se manifiestan en responder cómo se ha reconfigurado el liderazgo educativo, las características que le han identificado y cuál enfoque emerge como referente de mejora escolar sostenible, para un contexto iberoamericano. Constatándose como resultado una alta referencia en torno al liderazgo distribuido y sus diferentes adjetivaciones, destacándolo como opción y estrategia para afrontar desafíos de calidad y equidad. No obstante, es baja la cantidad de investigaciones, a gran escala y comparativa, que relacione cualquiera de las interpretaciones del liderazgo distribuido con mejora de la eficacia escolar.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv Complutense Madrides_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Complutense de Educaciónes_ES
Keywordsdc.subjectLiderazgo distribuidoes_ES
Keywordsdc.subjectLiderazgo educativoes_ES
Keywordsdc.subjectEficacia del centro de enseñanzaes_ES
Keywordsdc.subjectGestión escolares_ES
Keywordsdc.subjectDistributed leadershipes_ES
Keywordsdc.subjectEducative leadershipes_ES
Keywordsdc.subjectSchool effectivenesses_ES
Keywordsdc.subjectSchool managementes_ES
Títulodc.titleReconfigurando el sentido del liderazgo en organizaciones escolares contemporáneas: La perspectiva del liderazgo distribuidoes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeRemodeling the sense of leadership within contemporary school organizations: Distributed leadership perspectivees_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorlajes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile