Show simple item record

Authordc.contributor.authorVelásquez, Oscar 
Admission datedc.date.accessioned2018-12-01T22:41:18Z
Available datedc.date.available2018-12-01T22:41:18Z
Publication datedc.date.issued2018
Cita de ítemdc.identifier.citationTeología y Vida, 59/2 (2018), 211-232es_ES
Identifierdc.identifier.issn0049-3449
Identifierdc.identifier.other10.4067/s0049-34492018000200211
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/153043
Abstractdc.description.abstractEste es un estudio sobre el diseño (ratio: “planificación”, “estructura”) del De ciuitate Dei, y de cómo incide en esta planificación el examen filosófico de las teorías de los gentiles sobre el bien supremo y sus fines, lo que se lleva a cabo en el libro 19. Este análisis de Agustín se supone que es esencial para la elaboración final de las dos ciudades y de los fines (fines) de ambas. Porque fines son también los τέλοι ἀγαθῶν. Se verá así la influencia del de finibus bonorum et malorum de Cicerón, y la importancia del libro 19 en la planificación de la obra será discutida y defendida. Solo cuando se ha logrado finalmente armonizar y distinguir ambas vías de acceso al bien, los fines y la felicidad supremas del hombre (libro 19), Agustín emprende su explicación de los acontecimientos finales (i. e. fines) en los tres últimos libros del De ciuitate Dei. De ahí que el bien y la felicidad eternas se manifiestan como culminación de la historia humana; y se revelan asimismo como el objetivo final de la planificación del libro.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis is a survey about the design (ratio, i.e. 'structure', pattern') of de ciuitate Dei, and of how the philosophical examination of the theories of paganism about the supreme good and its ends that is carried into effect in the book 19 have a bearing on this pattern. This analysis of St. Agustine is supposed to be essential for the concluding characterization of the two cities and their completion (fines). For fines are also tau epsilon lambda omicron iota alpha gamma alpha theta omega nu. So the influence of de finibus bonorum et malorum of Cicero will be examined, and the importance of book 19 in the entire planning of the work shall be discussed and defended. Only when these ways of access to good and happiness have been both harmonized and distinguished, St. Augustine is prepared to make an explanation of the final events (i.e. fines) that culminate the human history, in the three last books of the City of God. This is also the completion of his own plan: that the good and the eternal happiness are manifested as consummation of human history; and at the same time the final objective of the book's design is revealed.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceTeología y vidaes_ES
Keywordsdc.subjectCivitas Deies_ES
Keywordsdc.subjectdiseñoes_ES
Keywordsdc.subjectde finibuses_ES
Keywordsdc.subjectCicerónes_ES
Keywordsdc.subjectfilosofíaes_ES
Keywordsdc.subjectfees_ES
Títulodc.titleEl bien y sus fines en la elaboración filosófico-teológica del De ciuitate Deies_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe good and its ends in the philosophical-theological elaboration of De ciuitate Deles_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorrvhes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile