Propuesta tríadica para el estudio de la violencia escolar
Author
dc.contributor.author
Toledo, María Isabel
Author
dc.contributor.author
Guajardo, Gabriel
Author
dc.contributor.author
Miranda, Christian
Author
dc.contributor.author
Pardo, Isabela
Admission date
dc.date.accessioned
2018-12-26T22:49:58Z
Available date
dc.date.available
2018-12-26T22:49:58Z
Publication date
dc.date.issued
2018-03
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Cinta de Moebio 61 (2018) : 72-79.
es_ES
Identifier
dc.identifier.issn
0717-554X
Identifier
dc.identifier.other
10.4067/S0717-554X2017000100072
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/159210
Abstract
dc.description.abstract
La dimensión teórica del estudio de la violencia escolar ha quedado rezagada en el campo de la investigación en educación. Se constata un déficit explicativo y en consecuencia de orden teórico, con ciertos reduccionismos y una proliferación de mediciones de conductas. En este artículo se plantea la necesidad de pasar de un objeto binario que separa, a veces en términos de oposición, la escuela de la sociedad a un objeto de estudio de tres dimensiones: (i) las violencias que produce la escuela; (ii) las violencias que se reproducen en la escuela; (iii) las violencias que cruzan la escuela. Esta reformulación tríadica del objeto de estudio es producto de una línea de investigación y de la revisión de la literatura indexada entre el año 1990 y 2015.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
School violence theoretical research has been falling behind in the field of education research. An explanatory deficit emerges and therefore also theoretical, with certain reductionism and a proliferation of behavior measurement. This article focuses on the need of moving from a binary object that puts apart, sometimes in terms of opposition, the school from society, to an object of study with three dimensions: (i) different forms of violence produced by the school itself; (ii) different forms of violence that are reproduced at the school; (iii) different forms of violence that pass through the school. This triadic reformulation of the object of study is the result from a line of research and the review of indexed literature between 1990 and 2015.