Show simple item record

Authordc.contributor.authorReigosa Crespo, Vivian 
Authordc.contributor.authorCastro Cañizares, Danilka 
Authordc.contributor.authorEstévez Pérez, Nancy 
Authordc.contributor.authorSantos, Elsa 
Authordc.contributor.authorTorres, Rosario 
Authordc.contributor.authorMosquera, Raysil 
Authordc.contributor.authorÁlvarez, Aymeé 
Authordc.contributor.authorRecio, Belkis 
Authordc.contributor.authorGonzález, Eduardo 
Authordc.contributor.authorAmor, Valeska 
Authordc.contributor.authorOntivero, Marlis 
Authordc.contributor.authorValdés Sosa, Mitchell 
Admission datedc.date.accessioned2020-09-08T19:33:47Z
Available datedc.date.available2020-09-08T19:33:47Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationStudies in Psychology. 2020, Vol. 41, No. 2, 373–403es_ES
Identifierdc.identifier.other10.1080/02109395.2020.1749502
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/176716
Abstractdc.description.abstractEstablishing bridges between the findings from cognitive neurosciences and teaching practice has not been systematically achieved. However, many researchers interested in this area agree on the positive impact that knowledge on how the brain learns has on teaching practices and educational policies. For more than 15 years, the Laboratory for Educational Neurosciences from the Cuban Centre for Neurosciences has collected evidence on basic numerical capacities and their association with learning mathematics, taking into account different levels of analysis that consider biology, cognition and education. Researchers in this laboratory have developed a conceptual, methodological and instrumental platform based on the experimental evidence they have systematically obtained. This platform has resulted in the design and validation of tools and resources for learning mathematics in the classroom with the intervention of the teachers.es_ES
Abstractdc.description.abstractEstablecer puentes entre los hallazgos de las neurociencias cognitivas y la práctica docente es un propósito que no ha logrado ser concretado de forma sistemática. Sin embargo, muchos investigadores interesados en la temática concuerdan en el impacto positivo del conocimiento acerca de cómo el cerebro aprende sobre las prácticas docentes y las políticas educativas. Durante más de 15 años, el laboratorio de Neurociencias Educacionales del Centro de Neurociencias de Cuba ha obtenido un cuerpo de evidencias acerca de las capacidades numéricas básicas y su relación con el aprendizaje de las matemáticas, focalizándose en las relaciones entre los niveles biológico, cognitivo y educacional. Investigadores de este laboratorio han desa-rrollado una plataforma conceptual, metodológica e instrumental basada en las evidencias experimentales que han obtenido de manera sistemática. Dicha plataforma ha dado lugar a la creación y validación de herramientas y recursos para la atención al desarrollo de la neurocognición numérica en la clase con la intervención del maestro.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherRoutledgees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceStudies in Psychologyes_ES
Keywordsdc.subjectBasic numerical capacitieses_ES
Keywordsdc.subjectLearninges_ES
Keywordsdc.subjectMathematicses_ES
Keywordsdc.subjectDevelopmental dyscalculiaes_ES
Keywordsdc.subjectNeuroscienceses_ES
Keywordsdc.subjectEducationes_ES
Keywordsdc.subjectCapacidades numéricas básicases_ES
Keywordsdc.subjectAprendizajees_ES
Keywordsdc.subjectMatemáticases_ES
Keywordsdc.subjectDiscalculia del desarrolloes_ES
Keywordsdc.subjectNeurocienciases_ES
Keywordsdc.subjectEducaciónes_ES
Títulodc.titleNumerical skills and dyscalculia. From basic research to practice in Cubaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeHabilidades numéricas y discalculia. De la investigación básica a la práctica en Cuba)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorctces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile