Show simple item record

Authordc.contributor.authorBravo Valenzuela, Paulina 
Authordc.contributor.authorHerrera Fernández, Valeria 
Admission datedc.date.accessioned2020-10-12T22:28:42Z
Available datedc.date.available2020-10-12T22:28:42Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Educación, 2020, 44(2), Julio-Diciembrees_ES
Identifierdc.identifier.other10.15517/revedu.v44i2.38492
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/177095
Abstractdc.description.abstractEl estudio busca comprender los significados elaborados por el profesorado en jefe respecto a la política educativa en Chile, a partir del análisis de la implementación del Programa de Acompañamiento y Acceso Efectivo a la Educación Superior (PACE), el cual otorga un ingreso alternativo a la educación superior a estudiantes en condición de vulnerabilidad. La subjetividad del profesorado jefe se articuló como eje central para comprender el rol que ejerce en el diseño, implementación y evaluación de la política educativa; de su participación en la implementación del PACE y de las particularidades de su función. La investigación se planteó desde un enfoque cualitativo, como un estudio de caso, aplicando la entrevista en profundidad y el grupo focal como técnicas de recolección de datos. Los resultados muestran al PACE como ejemplo de políticas educativas focalizadas en actores específicos de la comunidad educativa; subsidiándoles derechos sociales sin alterar la estructura del sistema educativo. Además, se caracteriza por la escasa participación docente, en este caso de profesores jefes, pese al rol preponderante que cumplen en el tránsito hacia la educación superior del estudiantado.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis aim of this study is to understand how high school counselors (also referred to as head teachers) interpret educational policies in Chile, specifically through analysis and execution of PACE (Program for Assistance and Effective Access to Higher Education), an affirmative action program that provides low-income students the possibility to continue their college education. Counselor subjectivity was highlighted as the basis to understanding how they help design, implement and assess educational policies and their participation in executing the PACE program. The qualitative approach for this analysis was based on a case study that was developed, in-depth interviews and a focus group to collect data. Results show that the PACE program reflects educational policy that focuses on specific stakeholders within the educational community, seeking to subsidize social rights without altering the structure of the educational system. The program is also characterized by the low level of involvement of the counselors despite the pivotal role they carry out in the student's journey through high school to college.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv. Costa Ricaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Educaciónes_ES
Keywordsdc.subjectGuidance Counselorses_ES
Keywordsdc.subjectHead Teacherses_ES
Keywordsdc.subjectProfessional Autonomyes_ES
Keywordsdc.subjectEducational Marketes_ES
Keywordsdc.subjectProfesores jefeses_ES
Keywordsdc.subjectAutonomía profesionales_ES
Keywordsdc.subjectMercado educacionales_ES
Títulodc.titlePolítica educativa y significados del profesorado respecto del Programa Acceso y Acompañamiento Efectivo a la Educación Superior (PACE) en Chilees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeEducational Policy and Teacher Subjectivity in Chile´s Program for Assistance and Effective Access to Higher Education (PACE)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile