Movimientos en el ‘movimiento’. Reflexividad y performance de una presencia afrodescendiente en Arica (Chile)
Author
dc.contributor.author
León Villagra, Mariana
Admission date
dc.date.accessioned
2021-06-24T22:08:34Z
Available date
dc.date.available
2021-06-24T22:08:34Z
Publication date
dc.date.issued
2020
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, Vol. 25, No 2, 2020, pp. 67 - 82
es_ES
Identifier
dc.identifier.issn
0718-6894
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/180256
Abstract
dc.description.abstract
This article delves into the emergence of afro-descendant presence in Arica (Chile) from the sensitive, creative and reflective dimensions of the performance of the Tumbe Carnaval and the beginnings of the first Afroariquena troupe. Confronting the view that has tended to encapsulate the Tumbe Carnaval as an aid to the ethno-political movement, the article suggests that this performance with its 'movements' imprints a sensitive ability to the body that calls upon senses and memories opening the way to key cognitive processes for afro-descendant self-recognition, and where the action of think-feel, rooted in the experience of Tumbe Carnaval, is reflective and generative of the afro-Chilean cultural revival and the expansion of the ethno-political afro-descendant movement in Arica.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
El artículo aborda la emergencia afrodescendiente en Arica,
Chile, desde la dimensión sensible, creativa y reflexiva de la
performance del Tumbe carnaval y el nacimiento de la primera comparsa afroariqueña. Frente a una visión tendiente a
encapsular el Tumbe carnaval como auxiliar al movimiento
etnopolítico, se propone que esta performance con ‘sus
movimientos’ imprime una capacidad sensitiva que invoca
sentidos y memorias abriendo campo a procesos cognitivos
sustanciales para el auto-reconcimiento afrodescendiente. Así,
desde la perspectiva de la performance, busca sostener que el
pensar-sentir enraizado en la experiencia corporal del Tumbe
carnaval es contestaria, reflexiva y constitutiva del renacimiento
cultural afrochileno y la expansión del Movimiento etnopolítico
afrodescendiente en Arica.