Show simple item record

Authordc.contributor.authorGiroux, Henry A. 
Authordc.contributor.authorFilippakou, Ourania 
Authordc.contributor.authorOcampo Torrejón, Sofía 
Admission datedc.date.accessioned2021-08-17T18:56:39Z
Available datedc.date.available2021-08-17T18:56:39Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationIzquierdas Volume 49, marzo 2020: 2083-2102es_ES
Identifierdc.identifier.issn0718-5049
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181294
Abstractdc.description.abstractThe discourse of authoritarianism and the echoes of a fascist past resurface. In this context, higher education, beyond favoring practices of freedom, has become an instrumentalized institution in order to reproduce and legitimize dynamics of domination. This article questions this reactionary form of educational and pedagogical action, particularly in its neoliberal version. At the same time, it explores how education can provide the theoretical and practical foundations to rethink its own purpose, together with the very nature of politics. In this sense, this article proposes that education and politics are completely inseparable dimensions.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl discurso del autoritarismo y los ecos de un pasado fascista vuelven a resurgir. En este contexto, la educación superior, más allá de favorecer prácticas de libertad, se ha transformado en una institución instrumentalizada en pos de reproducir y legitimar dinámicas de dominación. Este artículo cuestiona esta forma reaccionaria de la acción educativa y pedagógica, particularmente en su versión neoliberal. A la vez, explora cómo la educación puede proveer de los fundamentos teóricos y prácticos para repensar su propio propósito, junto a la naturaleza misma de la política. En este sentido, se plantea que la educación y la política son dimensiones completamente inseparables.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherAriadna Ediciones & Saint Petersburg State Univ.es_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceIzquierdases_ES
Keywordsdc.subjectCritical pedagogyes_ES
Keywordsdc.subjectAuthoritarianismes_ES
Keywordsdc.subjectFascist policieses_ES
Keywordsdc.subjectPublic intellectualses_ES
Keywordsdc.subjectWillful ignorancees_ES
Keywordsdc.subjectPolitical pedagogyes_ES
Keywordsdc.subjectPedagogía críticaes_ES
Keywordsdc.subjectAutoritarismoes_ES
Keywordsdc.subjectPolíticas fascistases_ES
Keywordsdc.subjectIntelectuales públicoses_ES
Keywordsdc.subjectIgnorancia voluntariosaes_ES
Keywordsdc.subjectPedagogía políticaes_ES
Títulodc.titlePedagogía crítica en la era del autoritarismo: desafíos y posibilidadeses_ES
Title in another languagedc.title.alternativeCritical pedagogy in the age of authoritarianism: challenges and possibilitieses_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile