Show simple item record

Authordc.contributor.authorAllende Valenzuela, Tamara
Authordc.contributor.authorWrann Reinike, Beatriz
Authordc.contributor.authorQuezada Gaponov, Camilo Ernesto
Admission datedc.date.accessioned2021-12-16T20:28:48Z
Available datedc.date.available2021-12-16T20:28:48Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationRev. investig. logop. 11(Núm. Especial) 2021: 101-113es_ES
Identifierdc.identifier.other10.5209/rlog.65480
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/183280
Abstractdc.description.abstractDiagnosing Specific language Impairment (SLI) is usually done by speech therapists who resort exclusively to their own professional knowledge as clinician, with not much input from other fields. It has been shown that children's development is a complex process which may be impacted by different factors which influence each other and play a role in how skills, abilities, and capabilities evolve during childhood. Since dimensions are interwoven, it might be of interest to inspect the possible relation between the pathological acquisition of language and some other developmental aspects. In this study, the psychomotor profile of 22 children with mixed SLI was observed (age range 5.0 - 7.11). They all attended a public school in Santiago, Chile. Scores obtained on psychomotor measures were correlated with some linguistic variables: vocabulary, receptive grammar, expressive grammar and phonology. Results show that the observed children with SLI had an either normal or a dyspraxic profile, with no difference per age group. All inspected psychomotor factors correlated with one or more linguistic variable, except for laterality, which correlated with no linguistic variable. Vocabulary was the language variable that more frequently correlated with psychomotor factors. Children scored the lowest on three psychomotor factors: notion of body, spatiotemporal structuring and fine-grained praxia.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl diagnóstico de trastorno específico del lenguaje (TEL) suele abordarse desde los saberes del profesional fonoaudiólogo con escaso aporte de otras disciplinas. Se ha demostrado que el desarrollo infantil es un proceso complejo influido por diferentes factores que se retroalimentan y participan en la evolución de habilidades, aptitudes y destrezas durante la niñez. Debido a la imbricación de distintas dimensiones, resulta de interés visualizar las interrelaciones que puedan darse entre la adquisición patológica del lenguaje y otras esferas del desarrollo. En este estudio se observaron los perfiles psicomotores de 22 niños/as diagnosticados con TEL mixto entre 5 y 7 años y 11 meses, que asistían a un establecimiento educacional gratuito de la Región Metropolitana de Chile. A continuación, se correlacionaron estos perfiles con algunas variables lingüísticas: vocabulario, gramática receptiva, gramática expresiva y fonología. Los resultados muestran que los niños/as con diagnóstico de TEL mixto presentan un perfil psicomotor normal o dispráxico, sin diferencias entre los tres rangos etarios estudiados. Todos los factores psicomotores correlacionan con al menos una variable lingüística, a excepción de lateralidad. El vocabulario fue la variable lingüística que correlacionó con más factores psicomotores. Los factores psicomotores que aparecieron más descendidos fueron noción de cuerpo, estructuración espaciotemporal y praxia fina.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Castilla-La Mancha, Españaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceRevista de Investigación en Logopediaes_ES
Keywordsdc.subjectLanguage developmentes_ES
Keywordsdc.subjectSpecific language impairmentes_ES
Keywordsdc.subjectGlobalityes_ES
Keywordsdc.subjectPsychomotor profilees_ES
Keywordsdc.subjectPsychomotor factorses_ES
Keywordsdc.subjectDesarrollo del lenguajees_ES
Keywordsdc.subjectTrastorno específico del lenguajees_ES
Keywordsdc.subjectGlobalidades_ES
Keywordsdc.subjectPerfil psicomotores_ES
Keywordsdc.subjectFactores psicomotoreses_ES
Títulodc.titlePerfil psicomotor y lenguaje en niños/as con trastorno específico del lenguaje mixto escolarizadoses_ES
Title in another languagedc.title.alternativePsychomotor Profile and Language in Schooled Children with mixed Specific Language Impairmentes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States