Entre el orden y la disrupción: la escritura de Clarice Lispector en “A menor mulher do mundo”
Author
dc.contributor.author
Choi, Eunha
Author
dc.contributor.author
Pistacchio Hernández, Romina
Admission date
dc.date.accessioned
2022-07-18T16:22:58Z
Available date
dc.date.available
2022-07-18T16:22:58Z
Publication date
dc.date.issued
2022
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Valenciana (2022): 31-55.
es_ES
Identifier
dc.identifier.other
10.15174/rv.v14i29.525
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/186790
Abstract
dc.description.abstract
Clarice Lispector's work has been described as postmodern, modernist, materialist, avant-garde: classifications that highlight how transgressive the language and stylistic play in her fiction has proven. Many have emphasized how her aesthetics tends to efface the limits of what can be represented, to fracture what can be said and its meaning. While this article doesn't object to the predominant critique of Lispector's work, it seeks to amplify it by focusing on the material and sensuous constitution of her writing. The analysis concentrates on "A menor mulher do mundo" to show how Lispector's writing is predicated on assembling continuities and disruptions that insist on the vacillating quality of her aesthetics. Thus, we examine four key moments in the short story in which vacillation configures her writing as a space in which meaning is no only defied, but also constituted as an assemblage of sensuous elements that express without necessarily saying.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
La obra de Clarice Lispector ha sido calificada como posmoderna, modernista, metaliteraria y vanguardista, denominaciones
que resaltan el carácter transgresor de los juegos lingüísticos y estilísticos
que prevalecen en su ficción. Muchos han enfatizado cómo su estética
tiende a desdibujar los límites de lo representable, a quebrar el decir
y su sentido. Si bien este trabajo no objeta estas perspectivas críticas
pretende ampliarlas enfocándose en la constitución material y sensible
de su escritura. Este estudio se centra en “A menor mulher do mundo”
para demostrar cómo la escritura de Lispector se estructura a partir de
un ejercicio de acoplamiento en el que continuidades y disrupciones
insisten sobre el carácter vacilante de su estética. Nuestro análisis examina cuatro momentos del cuento donde la dinámica de la vacilación
permite a su escritura no solo configurarse como un espacio en el que el significado es desafiado sino, sobre todo, constituirse como un montaje
de elementos sensibles que expresan sin necesariamente decir.
es_ES
Lenguage
dc.language.iso
en
es_ES
Publisher
dc.publisher
Universidad de Guanajuato, México
es_ES
Type of license
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States