Show simple item record

Authordc.contributor.authorChoi, Eunha
Authordc.contributor.authorPistacchio Hernández, Romina
Admission datedc.date.accessioned2022-07-18T16:22:58Z
Available datedc.date.available2022-07-18T16:22:58Z
Publication datedc.date.issued2022
Cita de ítemdc.identifier.citationValenciana (2022): 31-55.es_ES
Identifierdc.identifier.other10.15174/rv.v14i29.525
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/186790
Abstractdc.description.abstractClarice Lispector's work has been described as postmodern, modernist, materialist, avant-garde: classifications that highlight how transgressive the language and stylistic play in her fiction has proven. Many have emphasized how her aesthetics tends to efface the limits of what can be represented, to fracture what can be said and its meaning. While this article doesn't object to the predominant critique of Lispector's work, it seeks to amplify it by focusing on the material and sensuous constitution of her writing. The analysis concentrates on "A menor mulher do mundo" to show how Lispector's writing is predicated on assembling continuities and disruptions that insist on the vacillating quality of her aesthetics. Thus, we examine four key moments in the short story in which vacillation configures her writing as a space in which meaning is no only defied, but also constituted as an assemblage of sensuous elements that express without necessarily saying.es_ES
Abstractdc.description.abstractLa obra de Clarice Lispector ha sido calificada como posmoderna, modernista, metaliteraria y vanguardista, denominaciones que resaltan el carácter transgresor de los juegos lingüísticos y estilísticos que prevalecen en su ficción. Muchos han enfatizado cómo su estética tiende a desdibujar los límites de lo representable, a quebrar el decir y su sentido. Si bien este trabajo no objeta estas perspectivas críticas pretende ampliarlas enfocándose en la constitución material y sensible de su escritura. Este estudio se centra en “A menor mulher do mundo” para demostrar cómo la escritura de Lispector se estructura a partir de un ejercicio de acoplamiento en el que continuidades y disrupciones insisten sobre el carácter vacilante de su estética. Nuestro análisis examina cuatro momentos del cuento donde la dinámica de la vacilación permite a su escritura no solo configurarse como un espacio en el que el significado es desafiado sino, sobre todo, constituirse como un montaje de elementos sensibles que expresan sin necesariamente decir.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Guanajuato, Méxicoes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceValencianaes_ES
Keywordsdc.subjectClarice Lispectores_ES
Keywordsdc.subject"A meno mulher do mundo"es_ES
Keywordsdc.subjectThe writing of the sensiblees_ES
Keywordsdc.subjectThe materiality of writinges_ES
Keywordsdc.subjectSpeaking voicees_ES
Keywordsdc.subjectLa escritura de lo sensiblees_ES
Keywordsdc.subjectMaterialidad de la escrituraes_ES
Keywordsdc.subjectVoz enunciativaes_ES
Títulodc.titleEntre el orden y la disrupción: la escritura de Clarice Lispector en “A menor mulher do mundo”es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeBetween order and disruption: the writing of Clarice Lispector in “A menor mulher do mundo”es_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States