Show simple item record

Authordc.contributor.authorVillalón Gálvez, Gabriel
Authordc.contributor.authorCavieres Fernández, Eduardo
Authordc.contributor.authorVásquez Leyton, Gabriela
Admission datedc.date.accessioned2022-12-27T13:59:36Z
Available datedc.date.available2022-12-27T13:59:36Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationSOPHIA AUSTRAL Nº 26, 2do Semestre 2020 (julio-diciembre): 33-50
Identifierdc.identifier.issn0719-5605
Identifierdc.identifier.other10.4067/S0719-56052020000200033
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/190585
Abstractdc.description.abstractEl objetivo de este trabajo es analizar, a través de una aproximación exploratoria cualitativa, y desde la perspectiva de una profesora de Historia de la ciudad de Arica, la vinculación que establece entre la enseñanza de la Historia, los contenidos de enseñanza sobre la Independencia Nacional y las temáticas relevantes para la formación ciudadana de sus estudiantes. A partir de los hallazgos, discutimos la pertinencia de determinados modos de enseñar la Historia en vistas a establecer vinculaciones con la realidad de los estudiantes, y cómo ello ayuda a vincular contenidos históricos más distantes en el tiempo con temáticas socialmente relevantes que aportan a su formación ciudadana.
Abstractdc.description.abstractThe goal of this study is to analyze, from the perspective of a History teacher from the city of Arica, the connection that she establishes between History teaching, the teaching contents on the National Independence and relevant issues for the citizenship education of her students. Based on our findings, we discuss the relevance of particular ways of teaching History for establishing connections with the students, and how this helps to connect historical contents that are more distant in time with socially relevant issues that contribute to their citizenship formation.
Lenguagedc.language.isosp
Publisherdc.publisherUniversidad de Magallanes
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
Sourcedc.sourceSOPHIA AUSTRAL
Keywordsdc.subjectProfesores de Historia
Keywordsdc.subjectEnseñanza de la Historia
Keywordsdc.subjectEnseñanza de la Independencia Nacional
Keywordsdc.subjectTemas socialmente relevantes
Keywordsdc.subjectEducación ciudadana
Keywordsdc.subjectHistory teachers
Keywordsdc.subjectHistory teaching
Keywordsdc.subjectTeaching of the National Independence
Keywordsdc.subjectSocially relevant issues
Keywordsdc.subjectCitizenship education
Títulodc.titleVinculando la enseñanza de la independencia nacional con temas socialmente relevantes para la formación de ciudadanos
Title in another languagedc.title.alternativeConnecting the teaching of the National Independence with socially relevant issues for the formation of citizens
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abierto
Catalogueruchile.catalogadorlaj
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO
uchile.cosechauchile.cosechaSI


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile