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Authordc.contributor.authorChumacero Escudero, Rómulo 
Authordc.contributor.authorGallegos Mardones, Juan 
Authordc.contributor.authorParedes Molina, Ricardo 
Admission datedc.date.accessioned2017-09-08T18:01:39Z
Available datedc.date.available2017-09-08T18:01:39Z
Publication datedc.date.issued2016
Cita de ítemdc.identifier.citationEstudios de Economía. Vol. 43 - Nº 2, Diciembre 2016. Págs. 217-232es_ES
Identifierdc.identifier.issn0304-2758
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/145006
Abstractdc.description.abstractThe positive impact that competition has on performance in most industries has been questioned in the education sector. The difficulty to measure competition, the idea that parents don’t rationally choose schools for their children, and that schools do not react to that choice is in the center of the debate. We critically analyze the prevailing methodology in the literature that relates competition and educational performance, and the data used to estimate that impact. We propose a methodology that considers relevant substitutes for each school using various attributes which parents consider when choosing schools, and we apply it to estimate the effect of competition on educational performance in Chile, were more than 90% of the students are covered by a voucher. The evidence supports the hypothesis that competition has a positive, statistically significant, and economically relevant educational impact on private and public schools.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl efecto positivo que la competencia suele tener en el desempeño en la mayoría de las industrias ha sido cuestionado en el sector educativo. La dificultad en medir competencia y la idea que los padres pueden no ser racionales al momento de elegir escuelas para sus hijos, además que las escuelas no respondan a estas elecciones, son componentes esenciales del debate. Se realiza una evaluación crítica de la metodología prevalente para medir la relación entre competencia y desempeño. Se propone una metodología que considera a sustitutos relevantes de cada escuela, tomando en cuenta los atributos utilizados por los padres en la elección de escuela. La evidencia favorece la hipótesis que la competencia tiene un efecto positivo, significativo y económicamente relevante en el desempeño de las escuelas.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Economía y Negocioses_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceEstudios de economíaes_ES
Keywordsdc.subjectVoucherses_ES
Keywordsdc.subjectcompetitiones_ES
Keywordsdc.subjectperformancees_ES
Títulodc.titleCompetition Pressures and Academic Performance in Chilees_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorrcaes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


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