Show simple item record

Authordc.contributor.authorCastillo Espinoza, Eduardo 
Admission datedc.date.accessioned2018-12-17T12:41:16Z
Available datedc.date.available2018-12-17T12:41:16Z
Publication datedc.date.issued2015
Cita de ítemdc.identifier.citationAtenea (Concepc.) no.511 Concepción jul. 2015
Identifierdc.identifier.issn07180462
Identifierdc.identifier.otherdx.doi.org/10.4067/S0718-04622015000100013
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/153275
Abstractdc.description.abstractLa EAO fue una institución pública fundada a mediados del siglo XIX, cuando Chile iniciaba su vida como una nación independiente. Bajo el modelo francés del art et métiers, la Escuela comenzó sus actividades teniendo como principios fundamentales: la educación de las clases populares, por un lado, y la contribución al desarrollo industrial del país, por el otro. Durante el siglo XX, el plantel se transformó en una vía de progreso social para jóvenes de la clase media, al tiempo que sus graduados tuvieron un activo rol en la industria nacional a distintos niveles, como artesanos (oficios), técnicos e ingenieros. Sin embargo, en este progreso hacia el mundo profesional y la academia, la dimensión artística en el proyecto educacional quedó atrás, mas esto pudo significar un paso importante hacia un área como el diseño, si consideramos que el “gran conflicto” para la educación en este último ámbito a nivel nacional ha sido el vínculo con la industria, un desafío que la EAO afrontó con éxito.
Abstractdc.description.abstractThe EAO was a public institution founded in the mid-nineteenth century, when Chile began its life as an independent nation. Under the French model of arts et métiers, the School began its activities having as fundamental principles: the education of the popular classes on the one hand, and contributing to the country’s industrial development on the other. During the twentieth century, it served as a means for social progress for young people from the middle class and at the same time, its graduates had an active role in the national industry on different levels, as workers, technicians and engineers. However, in this progress towards the professional world and academia, under a scientific-technological denominator, the artistic dimension of this educational project was left behind, but this could also have meant an important move from the artistic towards areas such as design, if considering that the ‘great conflict’ for design education in Chilean society has been the link to the industry, a challenge that the EAO faced successfully.
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Concepción
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
Sourcedc.sourceAtenea
Keywordsdc.subjectArt et metiers
Keywordsdc.subjectChile
Keywordsdc.subjectTechnology education
Keywordsdc.subjectEducación tecnológica
Keywordsdc.subjectArtes y oficios
Títulodc.titleArtesanos, técnicos e ingenieros. La Escuela de Artes y Oficios de Santiago, EAO
Title in another languagedc.title.alternativeArtisans, skilled technical workers and engineers. La Escuela de Artes y Oficios of Santiago EAO
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorlaj
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
uchile.cosechauchile.cosechaSI


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile