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Admission datedc.date.accessioned2020-06-23T20:52:27Z
Available datedc.date.available2020-06-23T20:52:27Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 4-23. 2020es_ES
Identifierdc.identifier.other10.35575/rvucn.n60a2
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/175649
Abstractdc.description.abstractEntrepreneurial activity involves many risks and challenges along its life cycle, even more when it is in its very beginning phase. New organizations have a strong necessity to find strategic and valuable resources to achieve their growth and survival while they are taking their first steps in business. In addition to this, countries’ entrepreneurship represents different opportunities like technological development or renewable energy innovations, but for Latin America it means a powerful engine for the economy, thousands of jobs and a reliable way to get rid of poverty. This paper aims to discuss how social networks can be a useful mechanism for entrepreneurs in Latin America to obtain valuable resources from external sources. The method employs a descriptive and exploratory focus, as well as an inductive approach for its conclusions. Results of the paper present different programs carried out by Chilean and Peruvian governments that promote entrepreneurial networks, and how these can be useful to the entrepreneurs’ business activities. Even when these programs need to extend their initiatives, covering a larger scope of entrepreneurs, the study concludes by focusing on the importance of networks promoted by these local institutions as a part of entrepreneurial initial operational phase under turbulent conditions, where valuable resource are scarce and the surrounding institutional environment is weak.es_ES
Abstractdc.description.abstractLa actividad emprendedora involucra muchos riesgos y retos a lo largo de su ciclo de vida, aún más en sus etapas iniciales. Las organizaciones nuevas tienen una fuerte necesidad de encontrar recursos estratégicos y valiosos para alcanzar crecimiento y sobrevivencia, mientras dan sus primeros pasos en los negocios. Adicionalmente a esto, el emprendimiento para los países representa diferentes oportunidades de desarrollo tecnológico o innovaciones, en cuestión de energías renovables, pero para América Latina representa un poderoso motor para la economía, miles de puestos de trabajo, y una forma confiable de salir de la pobreza. El objetivo de este artículo es discutir cómo las redes sociales pueden ser mecanismos útiles para los emprendedores en América Latina, para obtener recursos valiosos de fuentes externas. El método emplea un enfoque descriptivo y exploratorio, y una aproximación inductiva para delimitar las conclusiones. Los resultados del artículo presentan diferentes programas de los gobiernos de Chile y Perú que promueven las redes de emprendimiento, y cómo estas pueden ser útiles las actividades de negocios de los emprendedores. Incluso cuando estos programas necesitan ampliar sus iniciativas, cubriendo un alcance mayor de emprendedores, el estudio termina remarcando su importancia como parte inicial de la etapa operativa de los emprendedores en condiciones turbulentas, donde los recursos valiosos son escasos y el entorno institucional circundante es débil.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherFundación Universidad Católica del Nortees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Virtual Universidad Católica del Nortees_ES
Keywordsdc.subjectResource dependencees_ES
Keywordsdc.subjectEmerging economyes_ES
Keywordsdc.subjectEntrepreneurshipes_ES
Keywordsdc.subjectStrategyes_ES
Keywordsdc.subjectSocial networkses_ES
Keywordsdc.subjectInstitutional theoryes_ES
Keywordsdc.subjectDependencia de recursoses_ES
Keywordsdc.subjectEconomía emergentees_ES
Keywordsdc.subjectEmprendimientoes_ES
Keywordsdc.subjectEstrategiaes_ES
Keywordsdc.subjectRedes socialeses_ES
Keywordsdc.subjectTeoría institucionales_ES
Títulodc.titleConstraints and opportunities for entrepreneurship in Peru and Chile: A discussion about institutions and social networks in Latin Americaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeRestricciones y oportunidades para el emprendimiento en Perú y Chile: Una discusión acerca de instituciones y redes sociales en América Latinaes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorlajes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO


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