Admission date | dc.date.accessioned | 2020-06-23T20:52:27Z | |
Available date | dc.date.available | 2020-06-23T20:52:27Z | |
Publication date | dc.date.issued | 2020 | |
Cita de ítem | dc.identifier.citation | Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 4-23. 2020 | es_ES |
Identifier | dc.identifier.other | 10.35575/rvucn.n60a2 | |
Identifier | dc.identifier.uri | https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/175649 | |
Abstract | dc.description.abstract | Entrepreneurial activity involves many risks and challenges along its life cycle, even more when
it is in its very beginning phase. New organizations have a strong necessity to find strategic and
valuable resources to achieve their growth and survival while they are taking their first steps in
business. In addition to this, countries’ entrepreneurship represents different opportunities like
technological development or renewable energy innovations, but for Latin America it means a
powerful engine for the economy, thousands of jobs and a reliable way to get rid of poverty.
This paper aims to discuss how social networks can be a useful mechanism for entrepreneurs
in Latin America to obtain valuable resources from external sources. The method employs a
descriptive and exploratory focus, as well as an inductive approach for its conclusions. Results
of the paper present different programs carried out by Chilean and Peruvian governments that
promote entrepreneurial networks, and how these can be useful to the entrepreneurs’ business
activities. Even when these programs need to extend their initiatives, covering a larger scope of
entrepreneurs, the study concludes by focusing on the importance of networks promoted by
these local institutions as a part of entrepreneurial initial operational phase under turbulent
conditions, where valuable resource are scarce and the surrounding institutional environment is
weak. | es_ES |
Abstract | dc.description.abstract | La actividad emprendedora involucra muchos riesgos y retos a lo largo de su ciclo de vida, aún
más en sus etapas iniciales. Las organizaciones nuevas tienen una fuerte necesidad de
encontrar recursos estratégicos y valiosos para alcanzar crecimiento y sobrevivencia, mientras
dan sus primeros pasos en los negocios. Adicionalmente a esto, el emprendimiento para los
países representa diferentes oportunidades de desarrollo tecnológico o innovaciones, en
cuestión de energías renovables, pero para América Latina representa un poderoso motor para
la economía, miles de puestos de trabajo, y una forma confiable de salir de la pobreza. El
objetivo de este artículo es discutir cómo las redes sociales pueden ser mecanismos útiles para
los emprendedores en América Latina, para obtener recursos valiosos de fuentes externas. El
método emplea un enfoque descriptivo y exploratorio, y una aproximación inductiva para
delimitar las conclusiones. Los resultados del artículo presentan diferentes programas de los
gobiernos de Chile y Perú que promueven las redes de emprendimiento, y cómo estas pueden
ser útiles las actividades de negocios de los emprendedores. Incluso cuando estos programas
necesitan ampliar sus iniciativas, cubriendo un alcance mayor de emprendedores, el estudio
termina remarcando su importancia como parte inicial de la etapa operativa de los
emprendedores en condiciones turbulentas, donde los recursos valiosos son escasos y el
entorno institucional circundante es débil. | es_ES |
Lenguage | dc.language.iso | en | es_ES |
Publisher | dc.publisher | Fundación Universidad Católica del Norte | es_ES |
Type of license | dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile | * |
Link to License | dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/ | * |
Source | dc.source | Revista Virtual Universidad Católica del Norte | es_ES |
Keywords | dc.subject | Resource dependence | es_ES |
Keywords | dc.subject | Emerging economy | es_ES |
Keywords | dc.subject | Entrepreneurship | es_ES |
Keywords | dc.subject | Strategy | es_ES |
Keywords | dc.subject | Social networks | es_ES |
Keywords | dc.subject | Institutional theory | es_ES |
Keywords | dc.subject | Dependencia de recursos | es_ES |
Keywords | dc.subject | Economía emergente | es_ES |
Keywords | dc.subject | Emprendimiento | es_ES |
Keywords | dc.subject | Estrategia | es_ES |
Keywords | dc.subject | Redes sociales | es_ES |
Keywords | dc.subject | Teoría institucional | es_ES |
Título | dc.title | Constraints and opportunities for entrepreneurship in Peru and Chile: A discussion about institutions and social networks in Latin America | es_ES |
Title in another language | dc.title.alternative | Restricciones y oportunidades para el emprendimiento en Perú y Chile: Una discusión acerca de instituciones y redes sociales en América Latina | es_ES |
Document type | dc.type | Artículo de revista | es_ES |
dcterms.accessRights | dcterms.accessRights | Acceso Abierto | |
Cataloguer | uchile.catalogador | laj | es_ES |
Indexation | uchile.index | Artículo de publicación ISI | |
Indexation | uchile.index | Artículo de publicación SCOPUS | |
Indexation | uchile.index | Artículo de publicación SCIELO | |