Show simple item record

Authordc.contributor.authorPeake, Christian 
Authordc.contributor.authorMoscoso Mellado, Jennifer 
Authordc.contributor.authorGuerra Gil, Ernesto 
Admission datedc.date.accessioned2021-01-28T21:41:46Z
Available datedc.date.available2021-01-28T21:41:46Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationStudies in Psychology / Estudios de Psicología Volume 41, 2020 - Issue 3es_ES
Identifierdc.identifier.other10.1080/02109395.2020.1794717
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/178397
Abstractdc.description.abstractThe ability to represent quantities, either in a symbolic or non-symbolic format, predicts calculation skills. Recording the saccades during gazing at these stimuli allows us to infer the cognitive processing taking place at that moment. The purpose of this research study was to analyse the duration of the first fixation during symbolic and non-symbolic numerical stimuli. We evaluated 32 university students through symbolic and non-symbolic number comparison tasks while recording their eye movements. In addition, they answered a calculation task. Participants spent more time looking first at the stimulus of greater magnitude during the execution of the comparison task (regardless of the presentation format). This measure was not a predictor of calculation skills. The duration of the first fixation was interpreted as a bottom-up measure during numerical stimuli perception, and therefore during the initial stage of cognitive processing.es_ES
Abstractdc.description.abstractLas habilidades para representar cantidades de forma simbólica y no simbólica predicen la habilidad de cálculo aritmético. Registrar los movimientos sacádicos durante la percepción de estos estímulos permite inferir el procesamiento cognitivo en el momento en que está teniendo lugar. El objetivo de investigación fue estudiar la duración de la primera fijación durante la percepción de estímulos numéricos simbólicos y no simbólicos. Se evaluó a 32 estudiantes universitarios en la comparación de estímulos numéricos simbólicos y no simbólicos mientras se registraban sus movimientos oculares, además, respondieron una tarea de cálculo. Los participantes dedicaron más tiempo a mirar primero el estímulo de mayor magnitud durante la ejecución de la comparación (ya sea simbólica o no simbólica). Esta medida no resultó predictora de la habilidad de cálculo. La duración de la primera fijación resultó ser una medida bottom-up de procesamiento del estímulo, que recoge un estadio inicial de la comparación numérica.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipCentro de Investigaion en Educacion y Desarrollo (CIEDE-UCSC) CIEDE 05/2017 Fondequip EQM 150119 CONICYT, Chilean Ministry of Education ANID/PIA/Basal Funds for Centers of Excellence FB0003es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherRoutledgees_ES
Sourcedc.sourceStudies in Psychology / Estudios de Psicologíaes_ES
Keywordsdc.subjectNumerical cognitiones_ES
Keywordsdc.subjectArabic symboles_ES
Keywordsdc.subjectSaccadic movementses_ES
Keywordsdc.subjectFirst fixation durationes_ES
Keywordsdc.subjectEye trackeres_ES
Títulodc.titleFirst fixation duration as a bottom-up measure during symbolic and non-symbolic numerical comparisonses_ES
Title in another languagedc.title.alternativeLa duración de la primera fijación como medida bottom-up al comparar cantidades simbólicas y no simbólicases_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso a solo metadatoses_ES
Catalogueruchile.catalogadorlajes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record