Show simple item record

Authordc.contributor.authorVera Manríquez, Rodrigo 
Authordc.contributor.authorPerelli Soto, Bruno 
Admission datedc.date.accessioned2021-08-17T15:40:35Z
Available datedc.date.available2021-08-17T15:40:35Z
Publication datedc.date.issued2021-01-31
Cita de ítemdc.identifier.citationDiseña (18), ene 2021, 58-73es_ES
Identifierdc.identifier.issn2452-4298
Identifierdc.identifier.issn0718-8447
Identifierdc.identifier.otherhttps://doi.org/10.7764/disena.18.Article.4
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181275
Abstractdc.description.abstractThis article is part of a research that addresses the history of design in Chile from the historiographic perspective of cultural history. Such research studies the conceptual art-technique binomial, exploring the artistic and industrial publications in Chile between 1929 and 1939. Using the semiological analysis methodology proposed by Roland Barthes, this article delves into the antecedents of the type of relationship between man and machine established by the images contained in this visual material, to understand how the industrial guilds projected this productive binomial. The theoretical framework is made up by combining Ivan Gaskell’s concept of visual material, Gilbert Simondon’s notion of technical object, and the relationship between design and machine proposed by Wilhem Flusser. As the main conclusion, it is stated that the relationship between man and machine is presented harmoniously and as an ideal of progress, which is expressed both in photographs and illustrations.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl presente artículo se enmarca en una investigación que aborda la historia del diseño en Chile desde la perspectiva historiográfica de la historia cultural. Dicha investigación estudia el binomio conceptual arte-técnica, explorando las publicaciones artísticas e industriales editadas en Chile entre 1929 y 1939. La propuesta que aquí se presenta indaga, por medio de la metodología de análisis semiológico planteada por Roland Barthes, los antecedentes sobre el tipo de relación entre el hombre y la máquina que establecían las imágenes contenidas en este material visual, intentando comprender la manera en que los gremios industriales proyectaban este binomio productivo. El marco teórico está constituido por el concepto de material visual de Ivan Gaskell, la noción de objeto técnico de Gilbert Simondon y la relación entre diseño y máquina que propone Wilhem Flusser. Como principales conclusiones, se sostiene que la relación entre el hombre y la máquina se presenta de una manera armónica y como ideal de progreso, lo que se expresa tanto en fotografías como en ilustraciones.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherEscuela de Diseño Pontificia Universidad Católica de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Diseñaes_ES
Keywordsdc.subjectTécnicaes_ES
Keywordsdc.subjectIndustriaes_ES
Keywordsdc.subjectDiseñoes_ES
Keywordsdc.subjectHistoriaes_ES
Keywordsdc.subjectPrecisionismoes_ES
Títulodc.titleHombre y máquina: relación sujeto-industria en imágenes de revistas técnicas chilenas (1929-1939)es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeMan and machine: subject-industry relationship of images in chilean technical magazines (1929-1939)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorcomes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación LATINDEXes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile