About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Filosofía y Humanidades
  • Tesis Postgrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Filosofía y Humanidades
  • Tesis Postgrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Formulación y ejecución de planes en el adulto mayor: ¿se relaciona con dificultades en la atención, en la memoria y/o en el lenguaje?

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconFormulacion-y-ejecucion-de-planes-en-el-adulto-mayor.pdf (1.834Mb)
IconTabla-de-Contenidos.pdf (77.36Kb)
Access note
Acceso restringuido
Publication date
2012
Metadata
Show full item record
Cómo citar
García Verdugo, Ricardo
Cómo citar
Formulación y ejecución de planes en el adulto mayor: ¿se relaciona con dificultades en la atención, en la memoria y/o en el lenguaje?
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Miranda Pizarro, Rita;
Professor Advisor
  • García Verdugo, Ricardo;
Abstract
Existe un amplio debate en torno a la direccionalidad en la relación entre lenguaje y cognición, así como también en la consideración de los efectos de la edad sobre estas habilidades. Esta investigación, contribuye a tal debate en la medida que estudia la relación entre la formulación de planes en los adultos mayores, y las habilidades de atención focalizada, atención sostenida, inhibición de la interferencia, almacenamiento y control ejecutivo de la memoria de trabajo, recuerdo libre y reconocimiento de la memoria episódica; habilidades de comprensión auditiva del discurso narrativo y de manejo de verbos mentales, de modalidad y evaluación durante la expresión del discurso narrativo y descriptivo. Para ello, se evaluaron 25 adultos mayores con envejecimiento típico y 26 adultos jóvenes, sin historial de trastornos neuropsiquiátricos. Se realizaron análisis bivariados y de regresión lineal, los cuales arrojaron que los adultos mayores presentan dificultades en la formulación del plan, pero no en la ejecución de estos. Además, se encuentra que ninguna de las pruebas aplicadas por separado para la medición de variables independientes logra predecir significativamente el rendimiento alcanzado en formulación. Sin embargo, la combinación del desempeño en atención y memoria explica el 57,3% de la varianza (R2=.573, F=3.25, p<.05). La memoria episódica, en su componente de recuerdo libre predice significativamente la formulación del plan (β = .67, p<.05), así como también el reconocimiento (β = -1.75, p<.05). Se discuten los resultados en torno a la relación y al efecto de estas variables en el proceso de envejecimiento de la capacidad de planificación.
 
There is widespread debate about the directionality in the relationship between language and cognition, as well as taking into consideration the effects of age on these skills. This research contributes to this debate by studying the relationship between the formulation of plans in the elderly and the ability to focus and sustain attention, as well as inhibition of interference, storage and executive control of working memory, free recall and recognition of episodic memory, comprehension of spoken narrative discourse and the management of mental verbs, modality and evaluation while expressing narrative and descriptive discourses. To do this, 25 elderly people of typical ability for their age and 26 young adults were assessed, excluding people with neuropsyquiatric disorders. A bivariate linear regression analysis was made, which suggests that older adults have difficulties in formulating the plan, but not in executing it. Furthermore, proving that none of the tests applied separately significantly predict performance in a formulating the plan. However, the combination of attention and memory performance explained 57.3% of the variance (R2=.573, F=3.25, p<.05). Episodic memory in terms of free recall accurately predicted the formulating of the plan (β=.67, p<.05), as it did recognition (β=-1.75, p <.05). Results are discussed regarding the relationship and the effect of these variables in the aging process in terms of planning capacity.
 
General note
Tesis para optar al grado de Magíster en Estudios Cognitivos
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/111454
Collections
  • Tesis Postgrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account