About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Desempeño lingüistico-comunicativo de sujetos sin daño neurológico en la versión chilena del test de afasia de kentucky (KATe) : estudio normativo

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconKATe FINALISIMO FINAL FOREVER FREE.pdf (2.139Mb)
Publication date
2011
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Tobar Fredes, Luis
Cómo citar
Desempeño lingüistico-comunicativo de sujetos sin daño neurológico en la versión chilena del test de afasia de kentucky (KATe) : estudio normativo
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Faúndez Astudillo, Juan Pablo;
  • Gutiérrez Tobar, Tamara;
  • Spencer Katalinic, Tracy;
  • Urrutia Goldsack, Francisca;
  • Ward Neumann, María Ignacia;
Professor Advisor
  • Tobar Fredes, Luis;
  • Helo Herrera, Andrea;
  • Toledo Rodríguez, Lilian;
  • López Bravo, Ilse;
Abstract
La afasia es un trastorno de la comunicación cada vez más frecuente en la población adulta de nuestro país, sin embargo, se cuenta con pocas herramientas de evaluación estandarizadas acordes al contexto nacional. El presente estudio tuvo como objetivo normar el desempeño lingüístico-comunicativo de la población chilena en la versión en español del Test de Afasia de Kentucky (KATe), instrumento diseñado originalmente en Estados Unidos por Marshall y Harris en 2007. Para ello, se aplicó el KATe a 138 sujetos sin daño neurológico pertenecientes a la Región Metropolitana, distribuidos en distintos grupos de edad y escolaridad. El análisis llevado a cabo mostró que los distintos subtests de las distintas baterías del KATe y sus respectivos ítems logran los criterios de aprobación mínimos para su validación y posterior aplicación en la población chilena, con recomendaciones a seguir en casos puntuales. En relación a las variables estudiadas, su análisis demostró que la escolaridad de los sujetos es un factor que influye significativamente en su desempeño en las distintas subpruebas del KATe, no así la edad. En relación al rendimiento de los sujetos en las distintas baterías, este evidencia que el KATe3 es la batería más compleja, mientras que las otras no difieren significativamente en su nivel de dificultad. Los resultados obtenidos en esta investigación permiten establecer normas útiles para distinguir entre un rendimiento adecuado y uno alterado (sugerente de presencia de afasia) en el KATe al aplicarlo en la población chilena, considerando algunas recomendaciones al momento de su aplicación y posterior análisis.
 
Aphasia is a communication disorder that is becoming more common in the adult population of our country. However, there are only a few standardized assessment tools according to the national context. This study aimed to regulate the linguistic- communicative performance of the Chilean population in the Spanish version of the Kentucky Aphasia Test (KATe), an instrument originally designed in the United States by Marshall and Harris in 2007. For this, the KATe was applied to 138 subjects without a neurological damage from the Metropolitan area, which were divided into different age and education groups. The analysis carried out showed that the diverse subtest of the different batteries of the KATe and their respective items achieve the minimum acceptance criteria for validation and the subsequent implementation in the Chilean population, with recommendations to follow in specific cases. In relation to the variables, their analysis showed that education is a factor that significantly influences the performance in the different KATe subtest, not as well the age. In relation to the performance of the subjects in the different batteries, it shows that KATe 3 is the most complex one, while the others did not differ significantly in their difficulty level. The results obtained in this study allow us to establish useful standards to distinguish between a proper and an altered performance (suggestive of the presence of aphasia) in KATe when is applied in the Chilean population, considering some recommendations at the time of application and a subsequent analysis.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/115201
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account