About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Habilidades psicolinguisticas en escolares de entre 6 años y 9 años 11 meses con trastorno por deficit atencional e hiperactividad

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconMaurens Olivares Vergara.pdf (1.089Mb)
Publication date
2013
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Arancibia Salvo, Claudia
Cómo citar
Habilidades psicolinguisticas en escolares de entre 6 años y 9 años 11 meses con trastorno por deficit atencional e hiperactividad
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Maurens Mery, Nicole;
  • Olivares Peredo, Francisca;
  • Vergara Subiabre, Vania;
Professor Advisor
  • Arancibia Salvo, Claudia;
  • Torres Morales, Felipe;
  • López Bravo, Ilse;
Abstract
El Trastorno por Déficit Atencional e Hiperactividad (TDAH), se caracteriza por presentar una tríada de síntomas: impulsividad, inatención e hiperactividad y constituye el principal motivo de consulta en los servicios de psiquiatría y salud mental infantil durante la edad escolar en nuestro país. Las investigaciones indican que las causas del TDAH se deben principalmente a problemas en las funciones ejecutivas, indispensables para el desarrollo de las habilidades psicolingüísticas; sin embargo, la relación entre estas habilidades y el TDAH poco estudiado en el ámbito fonoaudiológico. Por esta razón, el propósito de esta investigación es caracterizar un perfil psicolingüístico de niños diagnosticados con TDAH y compararlo con un perfil de niños sin TDAH y desarrollo típico del lenguaje utilizando el Test Illinois de Habilidades Psicolingüísticas (ITPA). Para esto se evaluó a 17 niños del grupo de estudio y 17 niños del grupo de comparación de entre 6 años a 9 años 11 meses asistentes a escuelas regulares de la Región Metropolitana. Los resultados muestran que los niños del grupo en estudio obtuvieron resultados más bajos que el grupo en comparación, en relación a las medianas en 5 de las 10 subpruebas del ITPA, presentando solo en el ítem de asociación auditiva diferencias significativas. En relación al desempeño general, el grupo con TDAH mostró un rendimiento levemente inferior al grupo de comparación. Se concluye de la presente investigación que las habilidades psicolingüísticas en los niños con TDAH no difieren en gran medida a las de los niños sin TDAH y desarrollo típico del lenguaje ni en la norma establecida por el ITPA.
 
Attention deficit hyperactive disorder (ADHD) is characterized by a triad of symptoms: impulsiveness, inattention and hyperactivity; it is also the main reason for consultation in psychiatric and child mental health services during school age in our country. Research indicates that the causes of ADHD are mainly due to executive functions problems, essential for the development of psycholinguistic abilities; but the relationship between these skills and ADHD has not been exhaustively studied in the speech language therapy field. For this reason, the purpose of the present study is to characterize a psycholinguistic profile of children with ADHD and compare it with a profile of children without ADHD and typical language development, using the Illinois Test of Psycholinguistic Abilities (ITPA). For that purpose, 17 children of the study group and 17 children of the comparison group, from 6 years to 9 years and 11 months, were evaluated. All children attend regular schools in the Metropolitan Region. The results show that the children of the study group obtained lower results than the comparison group, based on the medians in 5 of the 10 subtests of the ITPA, presenting only significant differences in the auditory association item. In terms of general performance, the ADHD group showed results slightly inferior to the comparison group. It is concluded from this research that psycholinguistic abilities in children with ADHD do not differ greatly from those of children without ADHD and typical language development or the norm set by the ITPA.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/116722
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account