The political economy of structural adjusment
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Abstract
This paper provides a model of utility maximizing governments to explain when and why countries adopt or discontinue a structural adjustment program (SAP), in an attempt to stabilize and liberalize their economies. Assuming a rent-seeking government, the model shows that compliance with an SAP is endogenous. Consequently, the key issue is to study the factors that affect the equilibrium rent-extracting rate. The paper identifies several incentives either to announce an SAP, though without implementing it, or to reverse one. These incentives are suggested as a possible explanation for the low investment rates observed in countries implementing SAPs. The paper also argues that the implementation of an SAP for a period of time long enough to bring about structural changes in the economy would, likewise, alter the equilibrium rent-extracting rate and would consolidate reforms. The paper also analyzes the negotiations between “technocrats” and “politicians” and their consequences on the type, quality and the probabilities of success of the SAP adopted. The paper argues that orthodox theorists are the generators of high quality programs. In addition, the possible role of donor agencies in signalling the quality of the program is pointed out. The paper ascribes an important role to donor agencies in the successful achievement of an SAP, as they signal, on the one hand, the government’s long run commitment with the program and, on the other hand, the program’s quality, giving a clear-cut solution to the time inconsistency problem faced by rent-seeking governments. Este documento proporciona un modelo de gobiernos que maximizan la utilidad para explicar cuándo y por qué los países adoptan o descontinúan un programa de ajuste estructural (PAE), en un intento de estabilizar y liberalizar sus economías. Asumiendo un gobierno rent-seeking, el modelo muestra que el cumplimiento con un SAP es endógeno. En consecuencia, la cuestión clave es estudiar los factores que afectan la tasa de equilibrio de la renta. El documento identifica varios incentivos para anunciar un SAP, aunque sin implementarlo, o para invertir uno. Estos incentivos se sugieren como una posible explicación de las bajas tasas de inversión observadas en los países que implementan los PAE. El documento también argumenta que la implementación de un SAP por un período de tiempo lo suficientemente largo como para provocar cambios estructurales en la economía también alteraría la tasa de equilibrio en la extracción de rentas y consolidaría las reformas. El documento también analiza las negociaciones entre "tecnócratas" y "políticos" y sus consecuencias sobre el tipo, la calidad y las probabilidades de éxito del SAP adoptado. El documento argumenta que los teóricos ortodoxos son los generadores de programas de alta calidad. Además, se señala el posible papel de las agencias donantes en la señalización de la calidad del programa. El documento atribuye un papel importante a las agencias donantes en el logro exitoso de un SAP, ya que señalan, por un lado, el compromiso a largo plazo del gobierno con el programa y, por otro lado, la calidad del programa, dando una definición clara solución al problema de inconsistencia temporal que enfrentan los gobiernos rentistas.
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Estudios de Economía Vol. 20, No. 9, pp. 141 - 156, Junio, 1993
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