Competitiveness, openness and economic growth
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Abstract
The purpose of this paper is to explore some issues and implications regarding the design of economic policies which derive from incorporating related to a society’s process of knowledge accumulation associated with an analysis of the relationship between economic growth and the level and composition of investment in knowledge. The paper develops a model which serves as an analytical frame to study the relationship between economic growth and knowledge and to examine the mechanism through which policies may alter the process of knowledge accumulation. It is concluded that the impact of the policies oriented to promote investment in human capital and technological research and development activities depends crucially on the characteristics of the knowledge generated. The policies to support education and technological research should: promote the development of the capacity to absorb new knowledge; maintain an equilibrium between specialization and flexibility; and, explicitly incorporate aspects related to quiality of education in the desing of economic development policies. El propósito de este trabajo es explorar algunos aspectos e implicaciones del diseño de políticas económicas que se derivan de la incorporación del proceso de acumulación de conocimiento asociado a un análisis de la relación entre crecimiento económico y el nivel y la composición de la inversión en conocimiento. El documento desarrolla un modelo que sirve como un marco analítico para estudiar la relación entre crecimiento económico y conocimiento y para examinar el mecanismo a través del cual las políticas pueden alterar el proceso de acumulación de conocimiento. Se concluye que el impacto de las políticas orientadas a promover la inversión en capital humano y las actividades de investigación y desarrollo tecnológico depende crucialmente de las características del conocimiento generado. Las políticas para apoyar la educación y la investigación tecnológica deberían: promover el desarrollo de la capacidad de absorber nuevo conocimiento; mantener un equilibrio entre especialización y flexibilidad; e incorporar explícitamente aspectos relacionados con la calidad de la educación en el diseño de políticas de desarrollo económico.
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Estudios de Economía Vol. 23, No. 2, pp. 201 - 221, Diciembre, 1996
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