La danza durante: continuidad y gracia de Bergson
Author
Abstract
Este texto parte de una escena, de una situación compleja y singular que expone Bergson
al principio de su Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Se trata del párrafo
en el que habla sobre el sentimiento estético de la gracia, en relación con la contemplación
de un cuerpo danzante. A partir de una lectura atenta de este pasaje podemos repensar el
concepto de duración bergsoniano, comprendiendo su dimensión relacional y continua;
en otras palabras, su dimensión rítmica. La danza funcionará como una posible imagen
mediadora entre estos conceptos. This text starts from a scene, a singular and complex situation exposed by Bergson at the
beginning of his Essay about the immediate data of consciousness. It is the paragraph in
which he talks about the aesthetic feeling of grace, in relation with the contemplation of
a dancing body. Based on a closereading of this passage we can rethink the bergsonian
concept of duration, understanding its relational and continuous dimension: in other
words, its rhythmical dimension. Dance will work as a possible mediating image between
these concepts.
Indexation
Artículo de publicación ISI
Quote Item
Revista de Filosofía Volumen 73 (2017) 107-121
Collections
The following license files are associated with this item: