La Caperucita Roja: Perspectivas Infantiles sobre la Relación de Niñas y Niños con el Mundo Adulto
Tesis
Publication date
2016Metadata
Show full item record
Cómo citar
Vera P., Juan
Cómo citar
La Caperucita Roja: Perspectivas Infantiles sobre la Relación de Niñas y Niños con el Mundo Adulto
Author
Professor Advisor
Abstract
Objetivo: describir las temáticas que surgen en un grupo de niños/as chilenos/as de 9 años
sobre el mundo adulto y la interacción con éste en torno al análisis de las relaciones establecidas
entre los personajes del cuento La Caperucita Roja.Metodología: enfoque cualitativo y
metodología de Talleres de Filosofía con niños/as, analizados según la Teoría
Fundamentada.Resultados: Surgen temáticas sobre las expectativas que tienen de sus madres,
autonomía para el autocuidado, peligro, factores de riesgo y protectores de ser victimizados, entre
otros. Conclusiones: se reconoce la importancia de adoptar un enfoque de derechos que posicione
a niños/as como informantes válidos de sus percepciones, valoraciones y expectativas, que
considere sus perspectivas al desarrollar políticas públicas que resulten adecuadas para las
problemáticas que los afecten Aim: to describe the issues that arise in a group of 9 years old Chilean children about the
adult world and their interaction with it, based on Little Red Riding Hood characters’
relationships analysis.Methodology: qualitive study on the technique of Child Philosophy
workshops, analyzed according to the Grounded Theory method.Results: topics arise about the
expectations they have of their mothers, self-care autonomy, danger, risk and protective factors of
being victimized, among othersConclusions: it came to notice the importance of adopting a
human rights-based approach that recognizes children as valid informants of their perceptions,
judgments and expectations, and that consider children’s perspectives when developing more
suitable public policies on the issues that affect them
General note
Psicóloga
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/152171
Collections
The following license files are associated with this item: