Show simple item record

Authordc.contributor.authorGuzmán Valenzuela, Carolina
Admission datedc.date.accessioned2019-03-18T11:52:22Z
Available datedc.date.available2019-03-18T11:52:22Z
Publication datedc.date.issued2014
Cita de ítemdc.identifier.citationmagis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 15-28
Identifierdc.identifier.issn20271182
Identifierdc.identifier.issn20271174
Identifierdc.identifier.other10.11144/Javeriana.M7-14.PEUC
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/166501
Abstractdc.description.abstractEn este artículo se proponen e ilustran los conceptos de polo epistemológico I (cercano a los marcos teóricos del investigador) y polo epistemológico II (cercano a la perspectiva de los participantes de una realidad educativa). Se plantea que el tránsito constante y permanente entre ambos polos y la puesta en marcha del mecanismo de vigilancia epistemológica permiten la construcción de conocimiento teórico en investigación cualitativa. Al finalizar, se presta especial atención al uso de la teoría durante las diversas etapas del proceso investigativo y las formas en que las teorizaciones iniciales pueden ser descartadas o ampliadas.
Abstractdc.description.abstractIn this article the concepts of epistemological pole I (close to the theoretical frameworks of the researcher) and epistemological pole II (close to the participants perspective from an educational reality) are proposed and illustrated. It is argued that the constant and permanent transit between both poles, as well as the implementation of the epistemological vigilance mechanism enable the development of theoretical knowledge in qualitative research. The article concludes by paying particular attention to the use of theory during the various stages of the research process and the ways in which initial theories can be discarded or extended.
Lenguagedc.language.isosp
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Javeriana 1
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
Sourcedc.sourceMagis
Keywordsdc.subjectEpistemology
Keywordsdc.subjectQualitative Analysis
Keywordsdc.subjectTheory of Education
Keywordsdc.subjectEpistemología
Keywordsdc.subjectTeoría de la educación
Keywordsdc.subjectAnálisis cualitativo
Títulodc.titlePolos epistemológicos: uso y construcción de teoría en investigación cualitativa en educación
Title in another languagedc.title.alternativeEpistemological Poles: Use and Development of Theory in Qualitative Research in Education
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abierto
Catalogueruchile.catalogadorlaj
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
uchile.cosechauchile.cosechaSI


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile