Show simple item record

Authordc.contributor.authorSoria Barreto, Karla 
Authordc.contributor.authorZúñiga Jara, Sergio 
Authordc.contributor.authorRuiz Campo, Sofía 
Admission datedc.date.accessioned2019-03-18T11:54:21Z
Available datedc.date.available2019-03-18T11:54:21Z
Publication datedc.date.issued2016
Cita de ítemdc.identifier.citationInterciencia, may 2016, vol. 41 no. 5
Identifierdc.identifier.issn03781844
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/166802
Abstractdc.description.abstractEn este estudio se analizan los determinantes de la intención emprendedora en estudiantes de una escuela de negocios universitaria chilena. En línea con los estudios clásicos de intención emprendedora, se consideran inicialmente como factores explicativos la autoeficacia y el grado de autocontrol interno. Además, fue incluida una variable que mide el grado de aversión al riesgo de los estudiantes. La imposibilidad de observar directamente los factores o variables latentes sugiere utilizar el enfoque de los modelos de ecuaciones estructurales (SEM) como herramienta de estimación. Los resultados del estudio muestran que el grado de aversión al riesgo de los estudiantes afecta significativamente, de manera positiva y directa, su intención por emprender. Por el contrario, la autoeficacia y el autocontrol interno, si bien se vinculan con la intención emprendedora de manera positiva, lo hacen de forma indirecta y a través de la aversión al riesgo. Con ello, los resultados sugieren que la principal característica distintiva de los estudiantes emprendedores es su grado de aversión personal a actuar en oportunidades de negocio en condiciones de incertidumbre, por lo que es sobre esta variable en la que debería centrarse el esfuerzo educativo.
Abstractdc.description.abstractThis study analyses the determinants of entrepreneurial intention in business students of a Chilean university. In line with other classic studies of entrepreneurial intention, explanatory factors such as self-efficacy and the locus of internal control were used. The degree of student's risk aversion was also used as an explanatory variable. A structural equation model (SEM) is used to estimate results so as to avoid problems related with the impossibility to observe the latent factors. The results show that the degree of students' risk aversion significantly affects, in a positive and direct form, their entrepreneurial intention. On the contrary, it was found that the other two variables, self-efficacy and the locus of internal control, which also affect positively the student's entrepreneurial intention, do it in an indirect manner, through the risk aversion variable. Consequently, results suggest that the most basic distinguishing characteristic of entrepreneurial business students is the degree of personal risk aversion to act under uncertain business conditions. Therefore, educational efforts should focus on the students' risk aversion levels, in order to enhance their entrepreneurial intention.
Lenguagedc.language.isosp
Publisherdc.publisherInterciencia
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
Sourcedc.sourceInterciencia
Keywordsdc.subjectMultidisciplinary
Títulodc.titleDeterminantes de la intención emprendedora: nueva evidencia
Title in another languagedc.title.alternativeDeterminants of entrepreneurial intention: new evidence
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorlaj
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
uchile.cosechauchile.cosechaSI


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile