About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Ciencias Sociales
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Ciencias Sociales
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Resistencia del Contexto de Extinción a Mediciones Directas e Indirectas de Inhibición Condicionada

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconResistencia del contexto de extinción a mediciones directas e indirectas de inhibición condicionada.pdf (537.1Kb)
Access note
Acceso restringuido
Publication date
2018
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Miguez Cavieres, Gonzalo
Cómo citar
Resistencia del Contexto de Extinción a Mediciones Directas e Indirectas de Inhibición Condicionada
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Cañete Alfaro, Aracelli;
Professor Advisor
  • Miguez Cavieres, Gonzalo;
Abstract
Los mecanismos que subyacen al aprendizaje de extinción y las recaídas han sido ampliamente estudiados. Una de las hipótesis propuestas postula que el contexto de extinción actuaría como un inhibidor condicionado, lo que contribuiría a las recaídas. Dos experimentos en ratas evaluaron el potencial inhibitorio del contexto de extinción y si es posible disminuir este potencial extinguiendo el estímulo con el que se entrenó la inhibición. En el Experimento 1, los sujetos aprendieron una asociación excitatoria en el contexto A, para luego ser expuesta la clave excitatoria en un segundo contexto (B) sin reforzamiento, con ensayos de intervalos cortos. Subsecuentemente, se extinguió el excitador en un contexto distinto para revaluar el posible potencial inhibitorio del contexto de extinción. Finalmente, se realizaron tests de sumación y retardo para medir la inhibición del contexto de extinción. Los resultados sugieren que el contexto de extinción no actuó como un inhibidor condicionado. El Experimento 2 tuvo un diseño similar al Experimento 1, pero se aumentaron los ensayos para fortalecer el entrenamiento de inhibición. Nuevamente, los resultados indican que el contexto de extinción no adquirió potencial inhibitorio. Los resultados de ambos experimentos sugieren que se requieren parámetros más específicos para que el contexto de extinción actúe como un inhibidor condicionado
 
Abstract The mechanisms that underlie extinction learning and relapses have been greatly studied. One of the hypotheses proposes that the extinction context acts as a conditioned inhibitor, which would contribute to relapses. Two experiments in rats evaluated the inhibitory potential of the extinction context and if is possible to decrease this potential extinguishing the stimulus with which inhibition was trained with. In Experiment 1, subjects learned an excitatory association in context A, to then being exposed to the excitatory cue in a second context (B) without reinforcement, with trials with short intervals. Subsequently, the exciter was extinguished in a different context to reevaluate the potentially inhibitory potential of the extinction context. Finally, summation and retardation tests were carried to measure the inhibition of the context. Results suggested that the extinction context did not function as conditioned inhibitor. Experiment 2 had a similar design to Experiment 1, but the number of trials was increased to strengthen the inhibitory training. Again, results indicated that the extinction context did not acquire inhibitory potential. The results of both experiments suggest that more specific parameters are required for the extinction context to function as a conditioned inhibitor
 
General note
Memoria para optar al Título de Psicóloga
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/176138
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account