About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Postgrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Postgrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Conceptos transversales asociados a la formación curricular por competencias en pregrado de matronas y matrones, desde la percepción docente en la carrera de Obstetricia Universidad de Chile, un acercamiento a la identidad profesional

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconTesis (4.281Mb)
Access note
Acceso restringuido
Publication date
2019
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Antúnez Riveros, Marcela
Cómo citar
Conceptos transversales asociados a la formación curricular por competencias en pregrado de matronas y matrones, desde la percepción docente en la carrera de Obstetricia Universidad de Chile, un acercamiento a la identidad profesional
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Rojas Cáceres, Camila Isadora;
Professor Advisor
  • Antúnez Riveros, Marcela;
Abstract
El actual modelo educativo de la Universidad de Chile, rescata el fortalecimiento de los valores institucionales, tales como la equidad, inclusión y diversidad en la formación de profesionales y personas desde una base social, política y cívica. Este modelo educativo expone la importancia de la utilización de metodologías de enseñanza-aprendizaje acorde a la nueva formación de pregrado por competencias en el marco de la innovación curricular. La Facultad de Medicina de la Universidad de Chile inició el proceso de innovación curricular en las ocho carreras que la conforman en el año 2006. Este hito contempló 5 fases recursivas; política, diseño, instalación, implementación y evaluación. Una de las primeras carreras en iniciar este proceso en la Facultad de Medicina, fue la de Obstetricia y Puericultura, quien hasta la fecha consta de una Comisión de Innovación Curricular Local (INCURR) que tiene por función, la evaluación permanente de los ciclos curriculares establecidos para favorecer los cambios que se requieren según las demandas profesionales, docentes, estudiantiles y de la comunidad. A lo largo de las evaluaciones de ciclo, los docentes pertenecientes a INCURR han revisado con especial énfasis, los conceptos transversales relacionados con la identidad profesional, en el nuevo perfil de egreso declarado en la formación por competencias de matronas y matrones de la Universidad de Chile. En la evaluación del primer ciclo realizada en el segundo semestre del año 2017, se distinguen aspectos por mejorar en torno a los conceptos transversales relacionados con el área específicamente disciplinar de la identidad profesional de la carrera, tales como, pensamiento crítico, conducta o rol del profesional matrona/matrón, entre otros. El objetivo general del presente estudio fue describir desde la percepción docente conceptos transversales relacionados con las diferentes dimensiones de la identidad profesional en la formación de pregrado por competencias de matronas y matrones de la Universidad de Chile. Los conceptos mencionados se relacionan con la identidad profesional de matronas/matrones, producto de las acciones de prevención y promoción de salud que realizan en la mujer y recién nacido. En esta caso destacan 6 dimensiones de la identidad profesional, estas son “visión de género y derechos en la profesión”, “evolución histórica de la profesión”, “dimensión valórica”, “dimensión ética”, “dimensión disciplinar”, “dimensión comunicacional” y “dimensión social”. La investigación presenta un enfoque cualitativo centrado en el paradigma fenomenológico hermenéutico. En una primera etapa se realizaron entrevistas semiestructuradas a los/as académicos/as de la Escuela de Obstetricia y Puericultura, mientras que en una segunda etapa se utilizó la técnica de grupo de discusión para profundizar y valorar acuerdos y consensos de resultados obtenidos a través de las entrevistas semi-estructuradas. Dentro de los resultados destacan la identificación y definición de los conceptos transversales presentes en la formación de pregrado de matronas y matrones desde una percepción docente, con lo cual se logró una primera aproximación a la identidad profesional en la Escuela de Obstetricia y Puericultura de dicha institución, contribuyendo así a la mirada histórica y disciplinar de esta profesión. Este proyecto fue autorizado por el comité de ética de los Seres Humanos de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile (CESH).
 
The current educational model of the University of Chile rescues the strengthening of institutional values, such as equity, inclusion, and diversity in the training of professionals and people from a social, political and civic base. This educational model exposes the importance of the use of teaching-learning methodologies according to the new undergraduate training by competences in the framework of curricular innovation. The Faculty of Medicine of the University of Chile initiated the process of curricular innovation in the eight careers that comprise it in 2006. This milestone contemplated 5 recursive phases; policy, design, installation, implementation, and evaluation. One of the first races to start this process in the Faculty of Medicine, was the Obstetrics and Child Care, who to date consists of a Commission of Local Curricular Innovation (INCURR) whose function is the permanent evaluation of the established curricular cycles to favor the changes that are required according to professional, educational, student and community demands. Throughout the cycle evaluations, the teachers belonging to INCURR have reviewed with special emphasis, the transversal concepts related to the professional identity, in the new graduation profile declared in the competence training of midwives and midwives of the University of Chile. In the evaluation of the first cycle carried out in the second semester of 2017, there are aspects to be improved around the transversal concepts related to the specific disciplinary area of the professional identity of the career, such as critical thinking, behavior or role of the professional midwife among others. The general objective of this study was to describe, from the teacher's perspective, transversal concepts related to the different dimensions of professional identity in the undergraduate training for competences of midwives and midwives of the University of Chile. The aforementioned concepts are related to the professional identity of midwives, as a result of the actions of prevention and health promotion carried out on women and newborns. In this case, 6 dimensions of professional identity stand out, these are "vision of gender and rights in the profession", "historical evolution of the profession", "value dimension", "ethical dimension", "disciplinary dimension", "communicational dimension" "And" social dimension ". The research presents a qualitative approach focused on the hermeneutical phenomenological paradigm. In the first stage, semi-structured interviews were conducted with the academics of the School of Obstetrics and Child Care, while in the second stage, the discussion group technique was used. deepen and evaluate agreements and consensus on results obtained through semistructured interviews. Among the results highlight the identification and definition of the transversal concepts present in the undergraduate training of midwives and midwives from a teaching perception, which was achieved the first approach to professional identity in the School of Obstetrics and Childcare of said institution, thus contributing to the historical and disciplinary view of this profession. This project was authorized by the ethics committee of the Human Beings of the Faculty of Medicine of the University of Chile (CESH).
 
General note
Tesis para optar al grado de Magíster en Educación en Ciencias de la Salud.
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/180655
Collections
  • Tesis Postgrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account