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Authordc.contributor.authorPáramo Lopera, Carolina 
Authordc.contributor.authorLópez Morales, Ernesto 
Admission datedc.date.accessioned2021-08-09T16:27:56Z
Available datedc.date.available2021-08-09T16:27:56Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista de Geografía Norte Grande, 76: 121-142 (2020)es_ES
Identifierdc.identifier.issn0379-8682
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181172
Abstractdc.description.abstractPrivately-led real estate urbanization in Chile is characterized by the highest land use. While private developers internalize the positive effects generated by public amenities, the increased land value, which is generated by public efforts, is not recovered by, nor redistributed to, the community, as in Chile there are no planning instruments specifically aimed to make those two goals possible. However, some recent legal and planning adjustments seek the internalization of the externalities produced by urban densification by private agents, and also currently the state can partially capture land valuation generated by rural-to-urban rezoning. However, still land value generated by public infrastructure is hitherto not captured by the state. This article explores theoretical aspects of land value formation, seeking to provide empirical evidence about the effect produced on this valuation by the Metro network in Santiago, Chile. Furthermore, the paper analyses the new legal framework in the country, addressing its actual capacity to capture and redistribute land value, and anticipating regressive effects derived from its application.es_ES
Abstractdc.description.abstractLa urbanización en Chile, desarrollada por agentes privados, se caracteriza por ejecutar el máximo aprovechamiento normativo y capitalizar el acceso a bienes públicos. Las rentas de suelo excedentes (plusvalías urbanas), de origen colectivo, no retornan a la comunidad al no existir instrumentos diseñados para recuperarlas y redistribuirlas. Recientes avances en el marco jurídico de la planificación urbana en el país se centran en exigir al sector inmobiliario la internalización de externalidades producidas por densificación, y en capturar parcialmente la valorización generada por recalificación de suelo rural. Sin embargo, la plusvalía producida por inversión en obras públicas, que es principalmente aprovechada por los agentes inmobiliarios privados, no es objeto de recuperación. Este artículo aborda aspectos teóricos de la formación de las rentas del suelo urbano, aportando evidencia empírica de fuente secundaria de la plusvalía generada por la red de Metro de Santiago de Chile, para posteriormente analizar las nuevas leyes, enfatizando su capacidad de recuperar y redistribuir la plusvalía urbana, pero anticipando sus efectos regresivos derivados de su aplicación territorial.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherPontificia Univ. Católica Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista de Geografía Norte Grandees_ES
Keywordsdc.subjectLand value capturerees_ES
Keywordsdc.subjectReal estatees_ES
Keywordsdc.subjectUrban policieses_ES
Keywordsdc.subjectLatin Americaes_ES
Keywordsdc.subjectRecuperación de plusvalías urbanases_ES
Keywordsdc.subjectDesarrollo inmobiliarioes_ES
Keywordsdc.subjectPolíticas urbanases_ES
Keywordsdc.subjectAmérica Latinaes_ES
Títulodc.titlePrincipios, progresividad y factibilidades de la recuperación de “plusvalías” urbanas en el Chile actuales_ES
Title in another languagedc.title.alternativePrinciples, progressivity and feasibility of the recovery of “capital gains” urban in Chile todayes_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


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