Show simple item record

Authordc.contributor.authorSalomone, Alicia Noemí
Admission datedc.date.accessioned2021-10-15T14:35:51Z
Available datedc.date.available2021-10-15T14:35:51Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationKamchatka Revista de Análisis Cultural 17 (2021): 299-316es_ES
Identifierdc.identifier.other10.7203/KAM.17.18014
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182300
Abstractdc.description.abstractThis essay analyses three contemporary Chilean films that propose fictional and documentary representations about Presidente Salvador Allende's life and political legacy. The hypothesis that guides the analysis states that these films question the overshadowed facet of Allende's figure within the cultural scene of the post-dictatorship. The work carried out three objectives. Firstly, analysing the utterance and compositional resources and strategies utilised to recreate Allende's private and public life. Secondly, looking into meanings conveyed by those resources and strategies. Thirdly, explaining how the film narratives dialogue with other social discourses by establishing questioning visions regarding the opacity of both Allende's figure and - more broadly - social memories about the UP's political experience. The corpus encompassed the following films: Salvador Allende (2004), by Patricio Guzman, Allende en su laberinto[Al lende in his labyrinth] (2014) by Miguel Littin and Allende mi abuelo Allende [Allende my grandfather Allende] (2015) by Marcia Tambutti.es_ES
Abstractdc.description.abstractEste ensayo propone un análisis sobre tres filmes chilenos contemporáneos que elaboran representaciones ficcionales y documentales acerca de la vida y el legado político del ex presidente Salvador Allende. La hipótesis que guía el análisis sostiene que estos filmes discuten el carácter ensombrecido de la figura de Allende en la escena cultural de la postdictadura. El trabajo llevó adelante tres objetivos: primero, analizar los recursos enunciativos y compositivos utilizados para recrear la vida personal y pública del ex presidente. Segundo, interrogar los significados transmitidos por dichos recursos y estrategias. En tercer término, explicar cómo los relatos fílmicos dialogan con otros discursos sociales, instalando visiones que cuestionan la opacidad de la figura de Salvador Allende y, más ampliamente, las memorias sociales sobre la Unidad Popular. El corpus sobre el que se realizó el estudio son las siguientes películas: Salvador Allende (2004), de Patricio Guzmán, Allende en su laberinto (2014), de Miguel Littin y Allende mi abuelo Allende (2015) de Marcia Tambutti.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv. Valencia, Españaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceKamchatka Revista de Análisis Culturales_ES
Keywordsdc.subjectSalvador Allendees_ES
Keywordsdc.subjectChilees_ES
Keywordsdc.subjectThe post-dictatorship culturees_ES
Keywordsdc.subjectDocumentarieses_ES
Keywordsdc.subjectFiction filmses_ES
Keywordsdc.subjectCultura de postdictaduraes_ES
Keywordsdc.subjectDocumentaleses_ES
Keywordsdc.subjectFilmes de ficciónes_ES
Títulodc.titleUna figura en sombras: Salvador Allende en filmes chilenos de postdictaduraes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeA figure in the shadows: Salvador Allende in Chilean films of the post-dictatorshipes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States