Una figura en sombras: Salvador Allende en filmes chilenos de postdictadura
Artículo
Open/ Download
Access note
Acceso abierto
Publication date
2021Metadata
Show full item record
Cómo citar
Salomone, Alicia Noemí
Cómo citar
Una figura en sombras: Salvador Allende en filmes chilenos de postdictadura
Author
Abstract
This essay analyses three contemporary Chilean films that propose fictional and documentary representations about Presidente Salvador Allende's life and political legacy. The hypothesis that guides the analysis states that these films question the overshadowed facet of Allende's figure within the cultural scene of the post-dictatorship. The work carried out three objectives. Firstly, analysing the utterance and compositional resources and strategies utilised to recreate Allende's private and public life. Secondly, looking into meanings conveyed by those resources and strategies. Thirdly, explaining how the film narratives dialogue with other social discourses by establishing questioning visions regarding the opacity of both Allende's figure and - more broadly - social memories about the UP's political experience. The corpus encompassed the following films: Salvador Allende (2004), by Patricio Guzman, Allende en su laberinto[Al lende in his labyrinth] (2014) by Miguel Littin and Allende mi abuelo Allende [Allende my grandfather Allende] (2015) by Marcia Tambutti. Este ensayo propone un análisis sobre
tres filmes chilenos contemporáneos que elaboran
representaciones ficcionales y documentales acerca de
la vida y el legado político del ex presidente Salvador
Allende. La hipótesis que guía el análisis sostiene que
estos filmes discuten el carácter ensombrecido de la
figura de Allende en la escena cultural de la postdictadura.
El trabajo llevó adelante tres objetivos: primero, analizar
los recursos enunciativos y compositivos utilizados para
recrear la vida personal y pública del ex presidente.
Segundo, interrogar los significados transmitidos por
dichos recursos y estrategias. En tercer término, explicar
cómo los relatos fílmicos dialogan con otros discursos
sociales, instalando visiones que cuestionan la opacidad
de la figura de Salvador Allende y, más ampliamente, las
memorias sociales sobre la Unidad Popular. El corpus
sobre el que se realizó el estudio son las siguientes
películas: Salvador Allende (2004), de Patricio Guzmán,
Allende en su laberinto (2014), de Miguel Littin y Allende
mi abuelo Allende (2015) de Marcia Tambutti.
Indexation
Artículo de publícación WoS
Quote Item
Kamchatka Revista de Análisis Cultural 17 (2021): 299-316
Collections
The following license files are associated with this item: